سر‌درگمی جمهوری‌خواهان در انتخاب رقیب اوباما

تعدادی از نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان

در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان باقی مانده‌ است، هنوز گزینه‌ای جدی برای این حزب وجود ندارد احسان ابطحی

نتایج نظر‌سنجی مشترک روزنامه نیویورک‌تایمز و سی.‌بی.‌اس نیوز نشان می‌دهد در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت آیوا باقی مانده‌است، رای‌دهندگان این حزب هنوز فاصله زیادی با شکل دادن نظرات خود درباره نامزد‌های بالقوه‌شان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ دارند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، تنها نامزد‌هایی که به طور منظم در تلویزیون ظاهر شده‌اند یا پیش‌تر نامزد درون حزبی جمهوری‌خواهان بوده‌اند به اندازه کافی برای رای‌دهندگان آشنا هستند و می‌توانند نظر‌ها را به سوی خود جلب کنند. به این ترتیب تنها مایک هاکبی، فرماندار پیشین ایالت آرکانزاس و همچنین سارا پیلن، فرماندار سابق ایالت آلاسکا برای بیش از نیمی از رای‌دهندگان آشنا هستند و توانستند آرای رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را به سوی خود جلب کنند.

نتایج این نظر‌سنجی همچنین بازتاب دهنده تاخیر در آغاز رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان است. دلیل اصلی این تاخیر هم این است که بیشتر نامزد‌های اصلی این حزب ترجیح می‌دهند پول خود را پس‌انداز کنند و از هرگونه اقدام اشتباهی که بتواند بر آینده انتخاباتی آنان تاثیر‌گذار باشد، جلوگیری نمایند. این نظر‌سنجی همچنین نشان می‌دهد که نزدیک به۶۰ درصد جمهوری‌خواهان نمی‌توانند تنها یک نامزد را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنند.

همراهان نامزد‌های بالقوه جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا باید کار‌های فراوانی انجام دهند و البته پول بیشتری خرج کنند تا خود را بیشتر به وفاداران حزب جمهوری‌‌خواه و همچنین سایر آمریکایی‌ها معرفی نمایند. برای مثال، هالی باربر، فرماندار ایالت می‌سی‌سی‌پی شاید در کی استریت -K Street - جایی که زمانی در آنجا یک لابیست بود، شناخته شده‌باشد. ممکن است خبرنگارانی که در واشنگتن مستقر هستند هم او را بشناسند به این دلیل که باربر زمانی رییس حزب جمهوری‌خواه بود و این خبرنگاران تحولات خبری مربوط به او را پوشش می‌دادند. اما ۸۵ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه او را به اندازه‌ای نمی‌شناسند که بخواهند او را به عنوان یک گزینه پیشنهاد دهند.

جان ام. هانتسمن جونیور که در حال کناره‌گیری از سمت سفیر ایالات‌متحده در چین است هم پنج برابر بیشتر از اینکه در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه مطلوب باشد، انتخابی نامطلوب بوده‌است. بر‌اساس داده‌های نظر‌سنجی اخیر، پنج درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند که هانتسمن گزینه‌ای نا‌مطلوب است و تنها یک درصد او را گزینه‌ای مطلوب توصیف کرده‌اند. این در حالی است که ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی اعلام کرده‌اند که مطلبی ندارند تا درباره هانتسمن ذکر کنند چرا که هنوز هیچ ایده‌ای درباره او شکل نگرفته‌است.

میشله باچمن، نماینده ایالت مینسوتا در مجلس نمایندگان آمریکا، میچ دانیل فرماندار ایالت ایندیانا و ریک سانتوروم، سناتور پیشین ایالت پنسیلوانیا هم وضعیتی همانند هانستمن دارند. خانم سارا پیلن که زمانی نامزد معاونت ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و به طور منظم در شبکه فاکس‌نیوز ظاهر می‌شود بیش از هر جمهوری‌خواه دیگری برای رای‌دهندگانی که به این حزب گرایش دارند شناخته شده‌است. بر‌اساس یافته‌های نظر‌سنجی مشترک نیویورک‌تایمز و سی‌بی‌اس نیوز، هواداران حزب جمهوری‌خواه فاکس نیوز را بیش از هر شبکه دیگری تماشا می‌کنند. ۵۵ درصد از رای‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند، گفته‌اند که پیلن را به عنوان نامزد حزب جمهوری‌‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ گزینه‌ای مطلوب می‌دانند؛ در حالی که تنها ۲۶ درصد او را گزینه‌ای نامطلوب توصیف کرده‌اند.

اما در میان همه جمهوری‌خواهان (یعنی چه کسانی که برای شرکت در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی که این کار را انجام نداده‌اند) وضعیت کاملا متفاوت است. بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان تاکید کرده‌اند که پیلن را گزینه مطلوبی می‌دانند؛ در حالی که ۲۶ درصد او را گزینه‌ای نامطلوب توصیف کرده‌اند.

اما میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست در میان همه رای‌دهندگان، اندکی بیش از آنکه گزینه نامطلوبی توصیف شود، گزینه مطلوبی بوده‌است. ۲۸ درصد او را گزینه‌ای خوب دانسته‌اند؛ در حالی که تنها ۲۴ درصد نظری مخالف داشته‌اند. در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه هم ۴۲ درصد رامنی را گزینه‌ای مطلوب معرفی کردند در حالی که تنها ۱۵ درصد گفته‌اند او شخص مناسبی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ و رقابت با باراک اوباما، رییس‌جمهوری کنونی، نیست.

این نظر‌سنجی بین ۱۵ تا ۲۰ آوریل - ۲۶ فروردین تا ۳۱ فروردین- سال جاری به وسیله مصاحبه و از میان ۱۱۱۶ نفر از کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، انجام شده‌است. ۵۲۶ نفر از این افراد جمهوری‌خواهانی بودند که در انتخابات شرکت کرده‌اند. این نظر‌سنجی می‌تواند با مثبت و منفی سه درصد خطا در میان همه رای‌دهندگان و مثبت و منفی چهار درصد در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه همراه باشد.

نامزد بالقوه دیگر جمهوری‌خواهان، دانلد جی. ترامپ غول املاک و مستغلات در آمریکاست که هر روز توجه بیشتری را به سوی خود جلب می‌کند. اما نظر‌سنجی نشان می‌دهد که او موانع بسیار بلندی بر سر راه خود برای تبدیل شدن به نامزد رسمی جمهوری‌خواهان پیش رو دارد. تقریبا همان مقداری که ترامپ را گزینه مطلوبی می‌دانند، همانقدر هم او را گزینه‌ای نامطلوب توصیف کرده‌اند. ۳۵ درصد از جمهوری‌خواهانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، بر این باورند که ترامپ گزینه‌ای مناسب است اما ۳۲ درصد چنین نظری ندارند. با این وجود نزدیک ۶۰ درصد از جمهوری‌خواهان بر این باورند که او نامزدی جدی برای جمهوری‌خواهان نخواهد بود. ترامپ اما در میان همه رای‌دهندگان وضعیت بدتری دارد: ۴۶ درصد او را انتخاب خوبی نمی‌دانند و تنها ۲۵ درصد گفته‌اند که ترامپ گزینه‌ای مطلوب خواهد بود. اما اگر تنها یک گزینه‌ جدی و برجسته در میان جمهوری‌خواهان وجود داشته باشد، مایک هاکبی است که در شبکه فاکس نیوز برنامه دارد. یک سوم همه شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی او را انتخابی مناسب برای جمهوری‌خواهان می‌دانند اما یک چهارم این افراد نظری متفاوت دارند. در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، هاکبی وضعیتی بسیار مناسب دارد: بیش از نیمی از جمهوری‌خواهانی که در نظر‌سنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که هاکبی انتخابی مناسب است و تنها ۱۱ درصد او را گزینه‌ مناسبی نداسته‌اند.زمانی که از جمهوری‌خواهان این سوال پرسیده شد که بیشتر از همه به چه کسی علاقه دارند، هاکبی پس از رامنی در جایگاه دوم قرار گرفت. اما اختلاف این دو بسیار اندک بود: هاکبی هشت درصد آرا را به دست آورد و رامنی ۹ درصد.۵۷ درصد از رای‌دهندگان اما تاکید کردند که نمی‌توانند کسی را انتخاب کنند.