گروه بین‌الملل‌ - «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار تشدید ایمنی نیروگاه‌های اتمی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانسی در کی‌یف، پایتخت اوکراین در کنفرانسی در ارتباط با فاجعه اتمی چرنوبیل در ۲۵ سال پیش و همچنین فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن گفت، هر دوی این حوادث نشان‌دهنده این موضوع هستند که این حوادث در هر کشوری می‌توانند رخ دهند. بان کی مون در ادامه خواستار ساخت نیروگاه‌هایی شد که بتوانند در مقابل حوادثی چون زمین لرزه، سونامی و آتش‌سوزی به طور کامل مقاومت داشته باشند.

به گزارش ایلنا، عملیات تخلیه آب آلوده به مواد پرتوزا درنیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن از سه‌شنبه آغاز شد، عملیاتی که حدودا یک ماه طول خواهد کشید.

طبق این گزارش، هدف، تخلیه ده هزار تن آب آلوده‌ای است که برای خنک کردن رآکتورها مورد استفاده قرار گرفته بود و هم‌اینک محوطه درونی ساختمان را پر کرده است.

از زمان وقوع زمین‌لرزه مهیب یازدهم مارس که موجب اختلال در سیستم خنک‌کننده راکتورهای نیروگاه اتمی فوکوشیما شد، صدها هزار تن آب دریا برای خنک کردن این رآکتورها و جلوگیری از یک فاجعه اتمی شدیدتر مورد استفاده قرار گرفته است. غلظت بالای مواد رادیو اکتیو متصاعد شده عملا امکان نزدیک شدن مهندسان شرکت تپکو را به رآکتورها ناممکن ساخته است و متخصصان ژاپنی با فرستادن روبات‌های پیشرفته اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و عکسبرداری لحظه به لحظه از موقعیت مکان آلوده؛ یعنی ساختمانی که راکتورهای شماره ۱,۲ و ۳ در آن قرار دارند، کرده‌اند.

مسوولان ژاپنی می‌گویند، قادرند حداکثر تا پایان سال جاری میلادی به‌طور کامل این بحران را مهار کنند.

این درحالی است که هنوز هم اجساد در منطقه آلوده کشف می‌شوند.