مخالفت شدید دیوید کامرون با ریاست گوردون براون بر IMF

دیوید کامرون نخست‌وزیر کنونی و گوردون براون نخست‌وزیر سابق انگلیس (چپ)

آذر حمیدیان- نخست‌وزیر انگلیس، دیوید کامرون گفته است که اجازه نخواهد داد نخست‌وزیر پیشین کشورش، گوردون براون، رییس صندوق بین‌المللی پول - IMF - شود. این در شرایطی است که براون احتیاج دارد برای نامزدی این سمت، دولت فعلی انگلیس او را معرفی نماید. کامرون در توضیح این تصمیم خود گفته است که معتقد است براون بهترین گزینه برای احراز این پست نیست؛ چون او حتی حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که بریتانیا با بحران بدهی‌ها روبه‌رو است. کامرون افزوده است که فرد جانشین رییس فعلی صندوق بین‌المللی پول- استراوس کان- باید کسی باشد که این قدرت را داشته باشد تصمیم بگیرد آیا سایر کشورها مشکلات بدهی‌هایی مشابه انگلیس دارند یا نه.

کامرون می‌گوید کسی باید جای استراوس کان را بگیرد که عواقب هزینه‌های لجام‌گسیخته را بداند. کامرون به صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد کرده است به‌جای گوردون براون، نامزدی از چین، هندوستان یا یک کشور آفریقای جنوبی را به ریاست این سازمان برگزیند.

گذشته از انتقادی که کامرون بر براون وارد دانست، امتیاز منفی دیگری که براون در کارنامه خود دارد این است که او پذیرفته است تصویب قانون خدمات مالی در دوران نخست‌وزیری‌اش برای نظام بانکی انگلیس تصمیمی اشتباه بوده است. او اعتراف کرده که درک واضحی از پیچیدگی و ارتباطات درونی موسسات مالی جهان نداشته است.

روز سه‌شنبه اما براون ضمن ابراز تمایل برای احراز این سمت که درآمد سالیانه‌ ۴۰۵,۰۰۰ دلار آمریکا، معادل ۲۷۰,۰۰۰ پوند انگلستان را برای او به همراه خواهد داشت، خواستار اصلاحات عمده‌ در سازمان‌های تاثیرگذار جهانی چون سازمان ملل متحد و بانک جهانی شد.

او گفت که این سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند در برابر چالش‌های دنیای مدرن که جامعه جهانی با آن مواجه است ایستادگی کنند. براون افزود: به دلیل آنکه سازمان ملل متحد و بانک جهانی برای دوران دیگری طراحی شده بودند، قادر به مدیریت بحران‌های نوین از جمله چالش تغییرا ت جوی نیستند.

براون اگرچه تمایل خود به احراز این پست را انکار نکرد، اما گفت هم‌اکنون هم به‌خاطر ریاست برنامه جهانی آموزش مشغله بسیار دارد. او با رد انتقادات کامرون گفت که به ثبات اقتصاد جهانی و مقابله با فقر در قاره آفریقا کمک بسیار کرده است.