گروه بین‌الملل- یک روز پس از آنکه بانک مرکزی چین به منظور مهار رشد سریع قیمت مصرف‌کننده اقدام ضدتورمی دیگری را انجام داد، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. دیروز، دوشنبه، شاخص‌ها در بورس‌های اروپا در آغاز معاملات کاهش یافتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان۴/۰ درصد افت کرد و به ۹۱/۵۹۶۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۱/۷۱۲۷ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۵۵/۳۹۳۸ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۰ درصد افت کرد و به ۱۲۲۴۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۵۰/۱۳۱۰ واحد

رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۵/۹۵۵۶ واحد رسید. ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز ۵/۰ افت کرد. زیرا زمان ازسرگیری تولید کامل در ژاپن توسط این شرکت همچنان نامشخص ماند. شرکت تویوتا دیروز اعلام کرد تولید را در تمام کارخانه‌های خود در ژاپن آغاز کرده است اما این کارخانه‌ها به دلیل کمبود قطعه با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

این در حالی بود که بازارهای سهام نتوانستند به اقدام بانک مرکزی چین برای کاهش تورم اهمیت ندهند. روز یکشنبه بانک خلق چین اعلام کرد حداقل ذخیره مورد نیاز بانک‌ها افزایش می‌یابد. در سال جاری این چهارمین‌بار است که بانک مرکزی حداقل ذخیره بانکی را افزایش

می‌دهد. ناتوانی پکن در مهار قیمت‌ها و کند کردن رشد اقتصادی رهبران این کشور را ناامید کرده است. چین همچنین برای افزایش ارزش یوآن و کاهش مازاد تجاری، با فشارهای فزاینده خارجی روبه‌رو است. هفته گذشته ون جیابائو، نخست‌وزیر این کشور از مقامات خواست برای جنگ ضدتورمی به‌پا خیزند.

کووالزیک، اقتصاددان ارشد مرکز کردیت اگریکول در هنگ‌کنک می‌گوید: «تورم اصلی‌ترین خطر برای اقتصاد و ثبات اجتماعی به شمار می‌رود و با توجه به رشد تورم، مبارزه با فشار قیمت‌ها به مهم‌ترین هدف سیاست‌گذاران تبدیل شده است.»

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۱/۲۳۸۳۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۰ درصد افت کرد و به ۷۲/۲۱۳۷ واحد رسید. بورس‌های هندوستان، سنگاپور، تایوان و اندونزی نیز دچار کاهش شدند. اما شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا از این روند کاهش پیروی نکرد و با رشد ۲/۰ درصدی به ۹۰/۴۸۶۱ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین نیز ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۳/۳۰۵۷ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت اندکی رشد کرد و در رقم ۹۹/۱۲۸۱ واحد ثابت شد.