گروه بین‌الملل- یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد نرخ بیکاری آلمان در ماه مارس به ۱/۷ درصد و نرخ تورم این کشور به ۳/۲ درصد رسید. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، مرکز مطالعات اقتصادی زد دبلیو ئی آلمان اعلام کرد شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در اقتصاد آلمان از ۱/۱۴واحد در ماه مارس به کمتر از ۶/۷ واحد در ماه آوریل رسیده است. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را با ۲۵/۰ درصد افزایش به ۲۵/۱ درصد افزایش داده تا با افزایش تورم مقابله کند که این تصمیم عامل مهم کاهش اعتماد سرمایه‌گذاری در آلمان بوده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را تا ماه ژوییه به بیش از ۷۵/۱ درصد افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش شاخص اعتماد سرمایه‌‌گذاری در اقتصاد آلمان از ۱/۱۴ واحد در ماه مارس به کمتر از ۶/۷ واحد در ماه آوریل رسیده است. این در حالی است که اقتصاد آلمان در یک سال و نیم اخیر با رشد و رونق بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش نرخ بهره بانکی اروپا و درخواست پرتغال برای دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی مهم‌ترین عوامل موثر بر کاهش شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در اقتصاد آلمان است. رشد اقتصادی آلمان سال گذشته به بیش از ۶/۳ درصد رسیده است.

این موسسه تحقیقاتی در ادامه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی آلمان در سه ماه نخست ۲۰۱۱ به بیش از ۸/۲ درصد برسد. نرخ بیکاری آلمان در ماه مارس نیز به کمتر از ۱/۷ درصد رسید که این رقم پایین‌ترین رکورد در ۱۹ سال اخیر است.

موسسه آمار آلمان نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد نرخ تورم این کشور در ماه مارس به بالاترین حد خود در دو سال و نیم اخیر رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت انرژی مهم‌ترین عامل افزایش نرخ تورم آلمان اعلام شده است . بر اساس این گزارش نرخ تورم آلمان از ۲/۲ درصد در ماه فوریه به بیش از ۳/۲ درصد در ماه مارس رسیده است. این رقم بالاترین رکورد نرخ تورم آلمان از اکتبر ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

نرخ تورم آلمان در ماه مارس نسبت به ژانویه بیش از ۶/۰ درصد رشد داشته است، در حالی که رشد صادرات آلمان طی ماه‌های اخیر تاثیر زیادی در افزایش رشد اقتصادی این کشور داشته است. افزایش تورم نیز به شدت مقام‌های اقتصادی دولت این کشور را نگران کرده است. بانک مرکزی اروپا که قصد دارد نرخ تورم اروپا را زیر ۲ درصد نگه دارد به شدت نگران افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی است. بر این اساس نرخ تورم در ۱۷ کشور عضو یورو طی ماه مارس به بیش از ۶/۲ درصد رسیده است. این رقم در ماه فوریه نیز به بیش از ۴/۲ درصد رسیده بود.