گروه بین‌الملل- به رغم کاهش وال‌استریت و افزایش سطح هشدار در نیروگاه هسته‌ای ژاپن به سطح فاجعه چرنوبیل، دیروز،چهارشنبه، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۱۸/۹۶۴۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۶/۱ درصد افزایش یافت و به ۹۲/۲۱۲۱ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۰۳/۲۴۱۳۵ واحد رسید.

درپی بیانیه روز سه‌شنبه دولت ژاپن مبنی براین که بحران هسته‌ای این کشور به سطح فاجعه هسته‌ای که در سال ۱۹۸۶ در نیروگاه چرنوبیل روی داد رسیده است، نگرانی بر بورس‌های آسیا سایه افکند. دیروز نیز کابینه ژاپن به دلیل ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه، ارزیابی خود را از شرایط اقتصادی این کشور کاهش داد.

اما به دلیل گزارش‌های درآمدی بهتر از انتظار شرکت‌های مالی، شاخص‌ها در بورس چین افزایش یافتند. شاخص شانگهای کامپوزیت یک درصد جهش کرد و به ۴۰/۳۰۵۰ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت نیز ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۷۱/۱۲۸۲ واحد رسید.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۶/۳۹۹۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۷۱۳۹ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان نیز ۵/۰ درصد جهش کرد و به ۷۵/۵۹۹۷ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با افزایش روبه‌رو شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۰ واحد رشد کرد و به ۱۲۲۴۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹/۵ واحد افزایش یافت و به ۷۰/۱۳۱۴ واحد رسید.

در پی افزایش سطح هشدار در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن و فروش ناامیدکننده شرکت آلکوآ، روز سه‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۱۰۰ واحد کاهش یافت. کاهش قیمت نفت نیز موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های انرژی شد.

این درحالی بود که وزارت بازرگانی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد در ماه فوریه صادرات ۴/۱ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددانان و نشانه‌ نگران‌کننده‌ای برای رشد اقتصادی آمریکا بود. صادرات در ماه ژانویه ۶/۲ درصد رشد کرده بود.

پس از آن که شرکت آلومینیوم سازی آلکوآ سودی کمتر از حد انتظار را برای فصل اول گزارش داد، ارزش سهام این شرکت ۶ درصد سقوط کرد و به ۷۰/۱۶ دلار رسید. شرکت آلکوآ اولین شرکت بزرگی است که گزارش درآمدی فصلی خود را منتشر می‌کند. دیگر شرکت‌های بزرگ نیز این هفته گزارش‌های خود را منتشر می‌کنند. این شرکت‌ها عبارتند از موسسه مالی جی‌پی مورگان، شرکت گوگل و بانک آمریکا.