ادامه بحران ژاپن موجب سقوط بورس‌های جهان شد

گروه بین‌الملل-‌ دیروز، سه‌شنبه، اکثر بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. زیرا ناتوانی ژاپن در حل بحران هسته‌ای موجب شد این کشور تصمیم بگیرد آب آلوده به مواد رادیواکتیو را به دریا بریزد. این درحالی است که شرکت‌های ژاپنی به دلیل اختلال در زنجیره عرضه و توزیع برق با مشکلاتی در تولید روبه‌رو هستند. بورس‌های اروپا در آغاز معاملات سقوط کردند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۵/۶۰۰۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۴/۰ درصد افت کرد و به ۳۰/۷۱۵۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی‌۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۹/۴۰۲۱ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۷ واحد افت کرد و به ۱۲۳۰۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۵ واحد کاهش یافت و به ۹۰/۱۳۲۳ واحد رسید.

درمیان تلاش‌های نافرجام برای کنترل نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای ژاپن، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۵۵/ ۹۶۱۵ واحد رسید.

ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی این کشور نیز به شدت کاهش یافت. ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز جهان، ۴/۲ درصد سقوط کرد. زیرا این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد به دلیل کمبود قطعات به طور موقت تمام کارخانه‌های خود را در آمریکای شمالی تعطیل می‌کند. ارزش سهام شرکت هوندا موتورز ۵/۲ درصد و ارزش سهام شرکت نیسان موتورز ۲/۲ درصد کاهش یافت.

در دیگر نقاط آسیا، شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۴۳/۲۱۳۰ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۴۸۹۹ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور و نیوزیلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند. اما شاخص‌های اصلی بورس‌های فیلیپین، تایلند و اندونزی کاهش یافتند. بورس‌های هنگ‌کنگ، سرزمین اصلی چین و تایوان به مناسبت تعطیلی رسمی بسته بودند.

این درحالی است که روز دوشنبه وال‌استریت با افزایش اندک به کار خود پایان داد.در حالی که قیمت نفت به بالاترین سطح طی ۳۰ ماه گذشته رسید، سرمایه‌گذاران پیش از آن که دست به معاملات بزرگ بزنند در انتظار انتشار گزارش درآمدی شرکت آلکوآ در فصل اول بودند. با انتشار گزارش این شرکت، فصل درآمدی آغاز می‌شود. سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند افزایش قیمت بنزین و دیگر کالاها چه تاثیری بر سود شرکت‌ها دارد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۱/۲۳ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۳/۱۲۴۰۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ کمتر از یک واحد رشد کرد و به ۸۷/۱۳۳۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز کمتر از یک واحد افزایش یافت و به ۱۹/۲۷۸۹ واحد رسید.