آغاز مبارزات انتخاباتی اوباما برای 2012

شادی آذری

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا دیروز با انتشار یک فیلم ویدئویی در وب‌سایت خود به‌طور رسمی مبارزات انتخاباتی خود را برای انتخاب مجددش به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده آغاز کرد. به گزارش بلومبرگ، در وب‌سایت اوباما نوشته شده است: «این مبارزه انتخاباتی تازه شروع کار است. ما در حال افتتاح دفاتر، باز کردن جعبه‌ وسایل و شروع مذاکره با حامیانی چون شما هستیم تا مسیرمان به سمت پیروزی را شکل دهید. سال ۲۰۱۲ از اینجا آغاز می‌شود و این همان جایی است که شما حضورتان را نشان می‌دهید.»

بنا به اظهارات یکی از نزدیکان اوباما که مجوز قانونی برای اطلاع‌رسانی عمومی در این باره را نداشت، اوباما دیروز تشریفات اداری شرکت در این انتخابات را از طریق ثبت کاندیداتوری خود در کمیسیون انتخابات فدرال انجام داد.

این ثبت نام به اوبامای ۴۹ ساله اجازه می‌دهد برای جمع‌آوری پول و سایر تلاش‌های سازمانی در راستای پیروزی در دومین دور حضورش در کاخ سفید دست‌به‌کار شود.

ستادهای اصلی انتخاباتی اوباما در شیکاگو واقع خواهد شد، جایی که باراک نوجوان در آن بزرگ شد و پایگاه پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۰۸ بود.

رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شرایطی آغاز می‌شود که باراک اوباما با بزرگ‌ترین چالش در سیاست خارجه کشورش مواجه است: ناآرامی‌های خاورمیانه و آفریقای شمالی. این چالش برای اوباما همزمان شده است با تداوم نگرانی‌های اقتصادی در داخل.

بر اساس برآوردهای اقتصاددانانی که بلومبرگ در ماه مارس از آنان نظرسنجی کرده است، نرخ بیکاری آمریکا در سال ۲۰۱۲ به ۳/۸ درصد خواهد رسید.

اگرچه این رقم از نرخ بیکاری فعلی یعنی رقم ۸/۸ درصد کمتر است، اما از زمان جنگ جهانی دوم به بعد هیچ‌یک از رییس‌جمهوری‌های ایالات متحده که در دوران زمامداری آنان نرخ بیکاری کشور به بیش از ۵/۷ درصد رسید، نتوانستند برای بار دوم رای بیاورند و مجددا به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده انتخاب شوند. اکنون باید دید آیا باراک اوباما خواهد توانست این سنت دیرینه آمریکایی‌ها را بشکند یا نه.