شادی آذری- تازه‌ترین آمار رسمی که روز شنبه توسط دولت ایالات متحده منتشر شد نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس به رقم ۸/۸ درصد رسیده است. این پایین‌ترین نرخ بیکاری است که ایالات متحده طی دو سال اخیر تجربه کرده است. به گزارش بلومبرگ، کارفرمایان آمریکا در ماه مارس بیش از پیش‌بینی‌ها شغل ایجاد کردند و این نشانه‌ای است دال بر اینکه احیای بازار کار آمریکا سرعت گرفته است.

وزارت کار ایالات متحده روز شنبه در واشنگتن اعلام کرد که در ماه گذشته میلادی تعداد مشاغل تا ۲۱۶،۰۰۰ شغل افزایش یافته است. ماه پیش از آن این افزایش ۱۹۴،۰۰۰ شغل بوده است. این آمار در شرایطی منتشر شد که پیش‌تر اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند که میزان افزایش مشاغل آمریکا در ماه مارس به ۱۹۰،۰۰۰ شغل خواهد رسید. گزارش جداگانه دیگری نیز نشان داد که سرعت رشد بخش تولید آمریکا به بالاترین رکورد هفت ساله نزدیک شده است. اسکات براون، اقتصاددان ارشد مرکز ریموند جیمز و همکاران در سن‌پترزبورگ در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «به نظر می‌رسد مشکلات کنار رفته‌اند و اوضاع به سرعت رو به بهبود است. سرانجام ما شاهد آن شده‌ایم که شرکت‌های کوچک و متوسط شروع به استخدام افراد نموده‌اند.»

همزمان با آن که آمار و ارقام جدید نشان داد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توانسته است در برابر بالاترین قیمت‌های انرژی ظرف دو سال گذشته دوام بیاورد، ارزش سهام در بورس‌های آمریکا افزایش یافت. ویلیام دادلی، رییس فدرال رزرو بانک نیویورک نیز گفت که داده‌های مربوط به مشاغل نباید در برنامه‌های بانک مرکزی مبنی بر خرید ۶۰۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی تا ماه ژوئن، تغییری ایجاد کند. در ماه مارس رشد تولیدات آمریکا نیز از همان سرعتی که در ماه فوریه نشان داد، یعنی سریع‌ترین رشد از ماه مه ۲۰۰۴ تاکنون، برخوردار بود. گزارش وزارت کار ایالات متحده همچنین نشان داد که همزمان با افزایش استخدام‌ها توسط شرکت‌ها، میزان درآمدها و ساعات کاری تقریبا ثابت مانده‌اند. میانگین دستمزد ساعتی کارگران بخش تولید طی شش ماه گذشته ۸/۰ درصد افزایش یافته است که این کمترین میزان افزایش شش ماهه از سال ۲۰۰۴ تاکنون بوده است.

بیل گراس، مدیر بزرگترین صندوق اوراق قرضه جهان از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری پاسیفیک بر این باور است که افزایش اشتغال نشان‌دهنده آن است که خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو موثر واقع شده است. میزان استخدام در بخش خصوصی در ماه مارس تا ۲۳۰،۰۰۰ شغل افزایش یافت این در شرایطی است که این رقم در ماه فوریه ۲۴۰،۰۰۰ بوده است. در مجموع این دو افزایش در میزان استخدام‌ها بزرگ‌ترین افزایش متوالی طی دو ماه را از سال ۲۰۰۶ تاکنون نشان می‌دهند. رشد اقتصادی آمریکا در فصل چهارم سال ۲۰۱۰ به ۱/۳ درصد رسید که علت آن افزایش هزینه مصرف‌کنندگان تا بیشترین میزان طی چهار سال گذشته بوده است.