گروه بین‌الملل- مردم قزاقستان دیروز، یکشنبه، در حالی به پای صندوق‌های رای در انتخابات ریاست‌جمهوری رفتند که انتظار می‌رود نور سلطان نظربایف پیروز این انتخابات باشد. به گزارش ایسنا، بیش از یک هزار ناظر بین‌المللی وظیفه نظارت بر انتخابات دیروز در این کشور آسیای میانه که پیشتر به دلیل عدم شفافیت در روندهای انتخاباتی مورد انتقاد قرار گرفته بود را برعهده دارند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس‌، نظربایف ۷۰ ساله از دهه ۸۰ در قزاقستان در راس قدرت قرار دارد. دیگر کاندیداهای انتخاباتی سیاستمدارانی هستند که در مقایسه با نظربایف از قدرت و نفوذ کمتری برخوردارند.

رهبران مخالف در قزاقستان نیز از شرکت در این انتخابات که پیشتر آن را شرم‌آور توصیف کرده بودند، امتناع کردند و از مردم قزاقستان خواستند در این انتخابات شرکت نکنند.

مقام‌های قزاقستان پیشتر نگران بودند که این کشور نیز ناآرامی‌هایی شبیه تحولات اخیر خاورمیانه را تجربه کند. اما تاکنون هیچ ناآرامی‌ در قزاقستان اعلام نشده است.

یک مشاور نزدیک به نظربایف نیز پیش‌بینی کرد که آرای نظربایف احتمالا بیش از آرای انتخابات گذشته باشد.

ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا قرار است امروز، دوشنبه، گزارش خود را درخصوص اینکه آیا روند انتخابات در قزاقستان براساس استانداردهای بین‌المللی بوده یا خیر، منتشر کنند.

کریم ماسیموف، نخست وزیر قزاقستان نیز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: نور سلطان نظربایف تصمیم قاطعانه‌ای برای ادامه حضور در قدرت دارد و از حمایت مردم این کشور برای حرکت در مسیر ایجاد یک کشور دموکراتیک به سبک غرب در قزاقستان برخوردار است.