رفیعه هراتی- پس از انتشار گزارش مثبت مشاغل آمریکا، روز جمعه بورس این کشور ماه آوریل را که به طور سنتی ماه خوبی برای بازارسهام است، با رشد آغاز کرد. اما به نظر می‌رسد شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ برای رسیدن به رکورد جدید چند ساله به کمک نیاز دارد. شاخص استاندارد اند پورز نزدیک به سطح قابل توجه ۱۳۳۳ واحد قرار دارد. این سطح دو برابر کمترین سطح ۱۲ ساله این شاخص است که در مارس سال ۲۰۰۹ به آن رسیده بود.

رشد خوب مشاغل و اظهارات امیدبخش ویلیام دادلی، رییس فدرال رزرو نیویورک، در مورد سیاست فدرال رزرو برای بازار سهام حمایت‌بخش بود. اما وال‌استریت در انتظار گزارش‌های درآمدی است تا این گزارش‌ها موجب تداوم روند صعودی بازارسهام شوند.

این درحالی است که مشاغل آمریکا در ماه مارس برای دومین ماه رشد خوبی داشت و نرخ بیکاری به کمترین سطح دو ساله یعنی رقم ۸/۸ درصد رسید. پل زمسکی، رییس تخصیص دارایی در مرکز آی‌ان‌جی در نیویورک می‌گوید: «باتوجه به این مطلب که فصل گزارش‌های درآمدی نزدیک است و وجود اطمینان از عملکرد خوب شرکت‌ها، تصور می‌کنم شاهد افزایش جدیدی در شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ خواهیم بود.

اما به نظر می‌رسد یکی دو هفته ثبات در بازارسهام رویداد خوبی باشد.»در بورس‌های نیویورک، آمریکا و نسدک درحدود ۴/۷ میلیارد سهم معامله شد. این میزان کمتر از میانگین روزانه ۴۷/۸ میلیارد سهم تخمین‌زده شده در سال گذشته بود.

دادلی، رییس فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد سیاست خرید اوراق قرضه که مبلغ کل آن ۶۰۰ میلیارد دلار است تا ماه ژوئن ادامه خواهد یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۹/۵۶ واحد یا ۴۶/۰ درصد رشد کرد و به ۷۲/۱۲۳۷۶ واحد رسید. این درحالی است که این شاخص در ابتدای روز سطح ۷۱/۱۲۴۱۹ واحد را نیز ثبت کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۸/۶ واحد یا ۵۰/۰ درصد جهش کرد و به ۴۱/۱۳۳۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۳/۸ واحد یا ۳۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۰/۲۷۸۹ واحد رسید. طی هفته منتهی به اول آوریل، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۱ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۱ درصد جهش کرد.

از سال ۱۹۵۰ تاکنون آوریل بهترین ماه برای شاخص میانگین صنعتی داوجونز بوده است. در این ماه متوسط افزایش این شاخص ۲ درصد بوده است.

از دیگر اخبار اقتصادی این بود که موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد بخش تولیدی در ماه مارس با آهنگ کندتری رشد داشته است. وزارت بازرگانی نیز گزارش داد هزینه ساخت و ساز در ماه فوریه بیش از حد انتظار با کاهش مواجه شده و به کمترین سطح از اکتبر سال ۱۹۹۹ تاکنون رسیده است.