گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت هفته را با افزایش به پایان رساندند؛ زیرا خبر گسترش نیافتن ناآرامی‌ها در عربستان سعودی، سرمایه‌گذارانی را که نگران ورود بازار سهام به دوره کاهش بودند، آسوده خاطر

کرد. درحالی که دیگر بازارهای سهام به دلیل زمین‌لرزه ویرانگر ژاپن دچار کاهش شدند، بورس آمریکا برخی از کاهش‌های اوایل هفته خود را جبران کرد. چشم‌انداز کاهش تقاضا برای نفت از طرف ژاپن، قیمت نفت خام را به ۱۰۱ دلار در هر بشکه رساند. اما ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و مواد افزایش یافت؛ زیرا این شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند از بازسازی ویرانی‌ها در ژاپن سود خواهند برد.

سرمایه‌گذاران نگران بودند که تظاهرات روز خشم در عربستان سعودی ممکن است به بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه و شمال آفریقا منجر شود. این نگرانی پس از آنکه روز پنج‌شنبه پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در ریاض به زور متوسل شد، شدت گرفت.

مارک پادو،کارشناس بازار آمریکا از مرکز فیتزگرالد در سانفرانسیسکو در این‌باره می‌گوید: «روز خشم در عربستان آنقدرها که تصور می‌شد تحریک‌آمیز نبود. روز خشم در کل هفته نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران بود.»

در ابتدای روز شاخص‌ها با کاهش روبه‌رو شدند؛ زیرا سرمایه‌گذاران درمورد خرابی ناشی از زمین‌لرزه و سونامی ژاپن نگران شدند. اما بازارسهام با جبران این کاهش روندی افزایش پیدا کرد چون سرمایه‌گذاران به تاثیر این زمین‌لرزه بر ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، اهمیت ندادند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۹/۵۹ واحد یا ۵۰/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۰/۱۲۰۴۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۷/۹ واحد یا ۷۱/۰ درصد رشد کرد و به ۲۸/۱۳۰۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۹/۱۴ واحد یا ۵۴/۰ درصد جهش کرد و به ۶۱/۲۷۱۵ واحد رسید. به‌رغم افزایش روز جمعه، شاخص‌ها هفته منتهی به ۱۱ فوریه را با کاهش پشت‌سر گذاشتند. شاخص داوجونز یک درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۱ درصد سقوط کرد.

پس از آن که ظرفیت پالایش نفت در ژاپن به دلیل وقوع زمین‌لرزه در این کشور کاهش یافت، ارزش سهام پالایشگاه والرو انرژی ۳/۶ درصد و ارزش سهام شرکت تسورو ۴/۸ درصد جهش کرد.

این درحالی است که خبر این زلزله بر گزارش وزارت بازرگانی آمریکا سایه‌ افکند. این وزارتخانه اعلام کرد در ماه فوریه فروش خرده‌فروشی یک درصد رشد داشته است. این بیشترین افزایش طی چهار ماه گذشته و بیش از میزان ۸/۰ درصد پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران بود.