موافقت قذافی با ورود تیم‌ بین‌المللی

عکس‌ها: AP

گروه بین‌الملل- سازمان ملل متحد اعلام کرده است قذافی، دیکتاتور لیبی، اجازه داده است که یک تیم «ارزیابی بشردوستانه» از ترابلس، پایتخت‌ این کشور بازدید کند. سازمان ملل همچنین عبدالیله خطیب وزیر خارجه سابق اردن را به عنوان فرستاده ویژه به لیبی انتخاب کرده است.

این در شرایطی است که به گزارش آسوشیتدپرس، دیروز، دوشنبه، جنگنده‌های دولت لیبی حملات جدیدی را به مواضع مخالفان دولت قذافی در حوالی‌ یک بندرگاه نفتی مهم این کشور شکل دادند و تلاش کردند آنان را از پیشرفت به سوی محل اقامت معمر قذافی در پایتخت، ترابلس، بازدارند. شورشیان این منطقه می‌گویند که می‌توانند از پس نیروهای زمینی قذافی برآیند؛ اما اگر او از نیروهای هوایی خود استفاده کند، شکست خواهند خورد.

هلی‌کوپترهای توپدار دولتی به شهر بن جواد حمله کردند که باعث عقب نشینی نیروهای شورشی شد که این شهر را در روز شنبه تسخیر کرده بودند. یکی از نیروهای اپوزسیون برآورد کرد که حدود ۵۰۰ جنگنده بمب‌افکن در مسیر غرب به سوی ترابلس به پرواز درآمدند؛ یعنی همان مسیری که در آن دو بندر مهم نفتی به نام برگا و راس لانوف به کنترل آنان درآمده است. اگر پیشرفت شورشیان ادامه یابد و قذافی به شدت بر نیروی هوایی خود تکیه کند، غرب محدودیت‌های منطقه پرواز ممنوع را بر فراز این کشور به اجرا در خواهد آورد. سازمان ملل متحد پیش از این تحریم‌هایی را علیه لیبی وضع کرده است و ایالات متحده آمریکا نیروهای نظامی خود را به سواحل این کشور نزدیک‌تر ساخته است تا از سقوط قذافی حمایت کند.

بسیاری از تحلیلگران اما بر این باورند که وضع موجود به مانند یک جنگ داخلی است که هفته‌ها و شاید ماه‌ها به درازا بکشد و افزایش قیمت نفت تنها یکی از تبعات آن خواهد بود. ناآرامی‌های اخیر تولید نفت لیبی را به شدت کاهش داده و آن را به کمتر از نصف زمان پیش از شورش‌ها رسانده است.