گروه بین‌الملل- دیروز،چهارشنبه، قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسید. زیرا گزارشی نشان داد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت و بنزین آمریکا به طور غیرمنتظره کاهش یافته است. کاهش میزان ذخایر نشانه بهبود تقاضا برای نفت است. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۱۸/۱۰۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۶/۲۲ دلار افزایش در رقم ۶۳/۹۹ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۱۲/۱۱۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

اواخر روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا گزارش داد طی هفته گذشته میزان ذخایر نفت این کشور ۱/۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. این درحالی است که تحلیلگرانی که در نظرسنجی پلاتس، شاخه اطلاعات انرژی مرکز مک‌گرو-هیل، شرکت کرده بودند افزایش ۶/۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر را پیش‌بینی کرده بودند. براساس گزارش موسسه نفت آمریکا، میزان ذخایر بنزین ۹/۴ میلیون بشکه و میزان ذخایر فرآورده‌های نفتی ۴/۱ میلیون بشکه کاهش داشته است. این درحالی است که معامله‌گران نفت به دقت تحولات لیبی را بررسی می‌کنند. درگیری بین حامیان و مخالفان معمر قذافی موجب شده است تولید نفت این کشور عضو اوپک به نصف کاهش یابد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که ناآرامی‌های سیاسی به دیگر کشورهای نفت‌خیر همچون عراق، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، عمان و عربستان سعودی سرایت کند. این کشورها بیش از ۶۰ درصد از ذخایر به اثبات رسیده نفت جهان را در اختیار دارند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۰۱/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۸۲/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت‌مکعب معامله شد.