گروه بین‌الملل- پس از آنکه اعتراضات در عمان نگرانی‌ها را درمورد امنیت عرضه نفت از خاورمیانه تشدید کرد، دیروز، دوشنبه، قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت. این درحالی است که قیام مردم لیبی صادرات نفت از آفریقا را کاهش داده است. عربستان سعودی به منظور جبران کاهش تولید نفت لیبی تولید نفت خود را افزایش داده است؛ اما سرمایه‌گذاران نگران هستند که ناآرامی‌ها ممکن است به دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت همچون کویت سرایت کند. بدترین سناریو برای بازار نفت این است که عرضه نفت از عربستان مختل شود. عربستان بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت است. بنابراین هیچ تولیدکننده دیگری نمی‌تواند به سرعت خلا عرضه نفت از این کشور را پر کند.

بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل به ۶۸/۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز بشکه‌ای ۹۸/۹۸ دلار معامله شد. نفت خام برنت و نفت خام آمریکا هفته گذشته بیشترین افزایش هفتگی را طی دو سال و نیم گذشته به ثبت رساندند. عمان آخرین کشور تولیدکننده نفت است که ناآرامی‌های منطقه به آن سرایت کرده است. اما عرضه نفت از این کشور هنوز مختل نشده است. نفت عمان برابر با حدود یک درصد از مصرف نفت جهان است و هرگونه اختلال در عرضه نفت از این کشور می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد. عمان روزانه حدود ۸۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

این درحالی است که برخی برآوردها نشان می‌دهد در اثر ناآرامی‌ها در لیبی به اندازه سه‌چهارم از تولید ۶/۱ میلیون بشکه‌ای نفت این کشور متوقف شده است.

خالد الفالح، مدیرعامل شرکت نفتی سعودی آرامکو، دیروز گفت: این شرکت تقاضا برای نفت لیبی را برآورده کرده است. یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت عربستان تولید نفت را به بیش از ۹ میلیون بشکه در روز افزایش داده است. براساس آمار رویترز عربستان در ماه ژانویه حدود ۳/۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است؛ اما برخی ارقام، تولید ۹/۸ میلیون بشکه‌ای را نیز نشان می‌دهد.