لایحه بودجه 73/3 تریلیون دلاری آمریکا برای 2012

عکس:AFP

شادی آذری

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، پیش‌نویس لایحه‌ ۷۳/۳ تریلیون دلاری را برای بودجه سال ۲۰۱۲ میلادی به کنگره ارایه کرد که در آن خواسته شده است طی یک دهه آینده از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها، ۱/۱ تریلیون دلار از کسری بودجه آمریکا پس‌انداز شود. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما برآورد کرده است که کسری بودجه آمریکا در سال جاری به بالاترین رکورد در تاریخ آمریکا یعنی رقم ۶۵/۱ تریلیون دلار خواهد رسید. این از تبعات توافق با جمهوری‌خواهان در ماه دسامبر در زمینه کاهش شدید مالیات‌هاست. دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه این بزرگترین اقتصاد جهان به ۱/۱ تریلیون دلار خواهد رسید و این باعث خواهد شد که این اقتصاد برای چهارمین سال متوالی بیش از یک تریلیون دلار کسری بودجه را به ثبت رساند.

مقامات ارشد دولت اوباما می‌گویند با کاهش هزینه‌ها که تعلیق پنج ساله بسیاری از پروژه‌های داخلی کشور را شامل می‌شود، اوباما موفق خواهد شد دو سوم یا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از پس‌اندازهایی را که پیش‌بینی کرده است، محقق سازد. یک سوم باقیمانده نیز از طریق افزایش مالیات‌ها محقق خواهد شد. افزایش مالیات‌ها، شامل محدودسازی بخشش‌های مالیاتی برای مالیات‌دهندگان پردرآمد خواهد بود. این طرح اما بخاطر مخالفت‌های شدید برخی از اعضای کنگره چیزی بیش از این را شامل نخواهد شد.

حتی پیش از آنکه لایحه جدید بودجه اوباما برای سال ۲۰۱۲ دیروز ارایه شود، جمهوری‌خواهان از این شکایت داشتند که این لایحه به اندازه کافی کامل نیست. آن‌ها بر این باورند که راه‌حل‌هایی که اوباما برای مشکلات اقتصادی ایالات متحده ارایه می‌کند، برای کشوری که با ضررهای عظیم اقتصادی مواجه شده و کسری بودجه‌ای در حد رکورد بیش از یک تریلیون دلار داشته است، بیش از حد محتاطانه و ضعیف است.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که بسیاری از آنان بخاطر شعارهای مبارزه با کسری بودجه انتخاب شدند، از رهبران کشور خود خواستند که پس‌اندازهای کشور را در هفت ماه باقیمانده از سال ۲۰۱۱ میلادی به دوبرابر افزایش دهند. کنگره تاکنون قادر نبوده است برای سال میلادی جاری بودجه‌ای را به تصویب برساند و دولت به لایحه‌ای جایگزین در زمینه هزینه‌ها که در تاریخ ۱۱ ماه مارس منقضی خواهد شد، عمل کرده است.

بر اساس اظهارات یکی از مقامات دولت اوباما که پیش از ارایه رسمی بودجه توسط اوباما سخن می‌گفت و خواست نامش فاش نشود، لایحه بودجه جدید اوباما برنامه‌ای را به پیش خواهد برد که بر اساس آن ظرف یک دهه آینده ۱/۱ تریلیون دلار از کسری بودجه کشور کاهش خواهد یافت. علاوه بر کاهش کسری بودجه، لایحه بودجه جدید اوباما، هزینه‌های برخی بخش‌ها را افزایش خواهد داد که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش، زیرساخت‌ها و تحقیق و توسعه اشاره کرد. این‌ها بخش‌هایی هستند که دولت اوباما اعتقاد دارد باید هزینه‌هایشان افزایش یابد تا اقتصاد کشور در سطح جهانی رقابت‌پذیر باقی بماند.

جمهوری‌خواهان اما این طرح‌ها را ناکارآمد می‌خوانند و می‌گویند دولت نمی‌تواند از پس افزایش هزینه‌ها برآید و باید فقط به این فکر کند که چقدر از هزینه‌ها بکاهد. آن‌ها همچنین تعلیق پنج ساله بسیاری از طرح‌های داخلی کشور را به چالش کشیده‌اند و گفته‌اند رییس‌جمهوری آمریکا تعلیق برنامه‌ها را در سطح سال ۲۰۱۰ نگهداشته است و این در شرایطی است که دوسال است هزینه‌ها افزایشی چشمگیر یافته است. جمهوری‌خواهان سعی دارند سطح هزینه‌ها را به سطح هزینه‌های سال ۲۰۰۸ کاهش دهند؛ یعنی زمانی که هزینه‌ها بر اثر رکود شدید دستخوش افزایش شد. میچ مک‌کانل، یک جمهوری‌خواه در سنا می‌گوید: «آمریکایی‌ها نمی‌خواهند شاهد تثبیت سطح تعلیق برنامه‌ها باشند. آن‌ها خواستار کاهش هزینه‌ها هستند، آن هم کاهشی شدید.»

بودجه جدید اوباما، کاهش یک میلیارد دلاری اعتبارات فرودگاه‌ها را نیز در بر دارد و در حدود یک میلیارد دلار از این کاهش به حمایت از تصفیه‌خانه‌های آب ایالت‌ها و سایر طرح‌های زیرساختاری اختصاص خواهد یافت.

در شرایطی که جمهوری‌خواهان با حمله به کسری بودجه فزاینده کشور، در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی بزرگی دست یافتند، دولت اوباما بر این نکته تاکید می‌کند که برای جلوگیری از سقوط به ورطه رکودی عمیق‌تر، لازم است برخی هزینه‌ها انجام شود.