مخالفت مردم مصر با اصلاح قانون اساسی

پوستری در میدان تحریر که بر روی آن نوشته شده،‌ خون شهدا/ عکس:AP

معترضان در تجمعی بی‌سابقه در میدان تحریر خواستار استعفای فوری حسنی مبارک شدند گروه بین‌الملل- کاخ سفید در حالی خواهان تسریع در روند اجرای اصلاحات سیاسی در مصر شده‌‌است که صدها هزار مصری در بزرگ‌ترین تجمع اعتراض‌آمیز خود در میدان تحریر قاهره، خواهان کناره‌گیری فوری حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر از قدرت شده‌اند و با اصلاحات پیشنهادی مبارک که از سوی سلیمان اعلام شد، مخالفت کردند.

در همین حال و به گزارش بی.‌بی.‌سی جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه از عمر سلیمان، همتای مصری خود خواست که ضمن اتخاذ سیاست «عدم تلافی» علیه مخالفان، قانون وضعیت اضطراری در کشورش را فورا لغو کند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای جزئیاتی از جدید‌ترین مکالمه تلفنی بایدن و سلیمان را منتشر کرده است. به گفته مقام‌های آمریکایی، لغو فوری قانون وضعیت اضطراری، جلوگیری از اقدام وزارت کشور علیه فعالان سیاسی- مدنی و روزنامه‌نگاران و نیز شرکت گروه‌های بیشتری در روند مذاکرات سیاسی، از درخواست‌های اصلی بایدن بوده است. معاون باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، همچنین بر این خواسته مخالفان که دولت مصر باید اطمینان دهد علیه آنها دست به اقدامات تلافی جویانه نخواهد زد، تاکید کرده‌است. دولت آمریکا بار دیگر تاکید کرد که روند تغییرات سیاسی مصر باید جدی، صلح آمیز و مشروع باشد و نتایجی فوری و غیرقابل بازگشت به وجود بیاورد.

در همین حال بیشتر معترضان مصری همچنان خواهان کناره‌گیری سریع حسنی مبارک از قدرت هستند و روند اصلاحات تدریجی تحت نظارت معاون او را رد می‌کنند. برآورد می‌شود مصری‌های معترض روز سه شنبه بزرگ ترین تجمع خود طی دو هفته اخیر را در میدان تحریر قاهره برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وائل غنیم، یکی از چهره‌های برجسته مخالفان روز سه شنبه در میدان تحریر حاضر شد و در جمع مردم گفت: «ما از خواسته خود دست برنخواهیم داشت و آن کنار رفتن رژیم است.» غنیم که برای شرکت اینترنتی گوگل کار می‌کند در سازماندهی اعتراضات نقش مهمی داشته و دوشنبه پس از حدود ده روز از زندانی در قاهره آزاد شد. فضای حاکم در میدان تحریر آرام گزارش شده‌است و خبرنگاران بی‌بی‌سی می‌گویند حضور انبوه جمعیت در میدان تحریر نشان می‌دهد که جنبش اعتراضی مصر به پایان نرسیده است. پیش‌تر رییس‌جمهوری مصر فرمان تشکیل کمیته ویژه‌ای را داده است که به بررسی اصلاحات در قانون اساسی مصر خواهد پرداخت. این کمیته تا قبل از برگزاری انتخابات مصر در سال جاری میلادی پیشنهادات مربوط به اصلاح قانون اساسی را ارائه خواهد کرد. تشکیل این کمیته یکی از مواردی بود که گفته می‌شد در مذاکرات نمایندگان مخالفان دولت مصر با معاون رییس‌جمهوری این کشور مورد توافق طرفین بوده است. عمر سلیمان گفت: حسنی مبارک از روند «گفت‌وگو» و «آشتی ملی» در کشور استقبال کرده است. سلیمان که خبر تشکیل این کمیته را در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد، همچنین گفت که حسنی مبارک از نخست وزیر مصر خواسته است که کمیته جداگانه‌ای را تشکیل دهد تا اصلاحات پیشنهادی را اجرایی کند. به گفته خبرنگاران، اعلام خبر تشکیل این دو کمیته، جدید‌ترین امتیازهایی است که مقامات رسمی مصر برای پایان دادن به اعتراضات ضددولتی در این کشور به مخالفان داده‌اند. مخالفان بدبینی خود را نسبت به مدیریت انتقال قدرت در کشور توسط دولت ابراز داشته‌اند. مبارک گفته است تا سپتامبر امسال (زمان انتخابات ریاست جمهوری) در سمت خود باقی خواهد ماند و پس از سه دهه تکیه بر قدرت، دیگر برای دور آتی انتخابات کاندیدا نخواهد شد. بر اساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در جریان اعتراض‌های ضددولتی در مصر، نزدیک به ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، اما به نظر می‌رسد مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در مصر سعی کرده‌اند واقعیت را درباره وسعت و میزان تلفات پنهان کنند. یک سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مسوولان بیمارستان‌های مصر تحت فشار بوده‌اند تا تعداد تلفات را کمتر از میزان واقعی نشان دهند، چون بیم آن می‌رفته‌است که در صورت اعلام تعداد واقعی کشته‌شدگان، اعتراض‌ها شدت بیشتری پیدا کند. در همین حال و براساس مدارکی که به تازگی توسط سایت ویکی‌لیکس و در روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف منتشر شده است، در یکی از پیام‌هایی که بین دیپلمات‌های آمریکایی ردوبدل شده، آمده است که رژیم صهیونیستی عمر سلیمان، معاون جدید رییس‌جمهوری مصر را گزینه مناسبی برای جایگزینی حسنی مبارک توصیف کرده‌است.