گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۸۹ دلار رسید، زیرا معامله‌گران نشانه‌های متفاوت اقتصادی از بازارمشاغل آمریکا گرفته تا رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را بررسی می‌کردند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مارس به ۸۰/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۱/۱ دلار کاهش در رقم ۰۳/۸۹ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت با ۲۳ سنت افزایش ۰۶/۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شد. روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد نرخ بیکاری در ماه ژانویه به ۹ درصد کاهش یافته است. این کمترین سطح نرخ بیکاری از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون و کاهشی شدید نسبت به نرخ ۴/۹ درصدی در ماه دسامبر بود. این درحالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۵/۹ درصد افزایش خواهد یافت. با وجود این دولت آمریکا اعلام کرد در ماه ژانویه تنها ۳۶ هزار شغل جدید ایجاد شده است که کمترین میزان طی چهار ماه گذشته بوده است.

معامله‌گران همچنین به دقت تحولات مصر را بررسی می‌کنند. روز یکشنبه مقامات دولت این کشور به منظور مذاکره برای پایان دادن به دوهفته تظاهرات، با برخی رهبران گروه‌های مخالف ازجمله گروه اخوان‌المسلمین، دیدار کردند.

انتقال نفت از کانال سوئز مصر مختل نشده است، اما سرمایه‌گذاران نگران گسترش بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای غنی از نفت خاورمیانه هستند.

مرکز بارکلیز کپیتال در گزارش خود عنوان کرد« با توجه به بهبود محسوس تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۰، افزایش قیمت‌ها به دلیل مسائل جغرافیای سیاسی محتمل‌تر شده است. این مساله بدین معنا است که جغرافیای سیاسی در سال ۲۰۱۱ عامل عمده تاثیرگذار بر بازار نفت خواهد بود.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه فوریه به ۴۵/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی برای تحویل در ماه مارس ۲۴/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد.