تلاش دیرهنگام مبارک برای بهبود اقتصاد مصر

عکس: AP

سمیر رضوان، وزیر دارایی مصر تاکید کرد که وضعیت اقتصادی «بسیار وخیم» است گروه بین‌الملل- سمیر رضوان، وزیر دارایی مصر گفت که عمر سلیمان، معاون رییس‌جمهوری، قرار است با سران برخی از گروه‌های مخالف دیدار کند.

در همین حال اخوان‌المسلمین از گروه‌های عمده مخالف در مصر گفته است حاضر است در صورتی که به شرایطش عمل شود، در مذاکرات با دولت شرکت کند. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که حسنی مبارک تلاش‌های خود را برای احیای اقتصادی مصر آغاز کرده‌است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی پیش از این، اخوان‌المسلمین، مذاکره با دولت را رد کرده بود. اخوان‌المسلمین کماکان خواهان کناره‌گیری حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر و اعمال اصلاحات در مدت زمان معین در کشور است. به گفته آگاهان سیاسی تغییر موضع اخوان‌المسلمین ممکن است به خاتمه دادن به بن بست موجود کمک کند. در همین حال، حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر برای احیای اقتصادی که در اثر موجی از اعتراضات ضد دولتی آسیب دیده، با وزیران اصلی کابینه دیدار کرده است. برآورد می‌شود که در اثر این ناآرامی‌ها، اقتصاد مصر روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار خسارت دیده است. قرار بود بانک‌های مصر دیروز باز شوند و بورس قاهره نیز فردا بازگشایی می‌شود. سمیر رضوان، وزیر دارایی مصر گفت که وضعیت اقتصادی «بسیار وخیم» است. این در حالی است که هزاران معترض مصری جمعه شب را در میدان تحریر -‌ میدان آزادی- در مرکز قاهره سپری کردند. مخالفان حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر، روز جمعه نیز در یک تجمع عظیم در این میدان، خواستار استعفای او شده بودند. با فرارسیدن شب و تاریک شدن هوا، معترضان پرچم‌های خود را تکان می‌دادند و آوازهای میهنی می‌خواندند. در اسکندریه نیز هزاران نفر بار دیگر دست به تظاهرات زدند و خواهان برکناری حسنی مبارک شدند. دیروز دوازدهمین روز از ناآرامی‌ها در مصر بود و با وجود برقراری مقررات منع آمد و شد، گروهی از مخالفان همچنان در میدان تحریر مانده‌ بودند. دیروز همچنین فضای میدان آرام گزارش شده است. اما بنابر برخی گزارش‌ها، تعدادی از مردم دیروز در حال ترک محل اعتراضات بودند. یکی از فعالان مخالف حکومت مبارک به بی‌بی‌سی گفت که حضور معترضان در میدان تحریر قاهره ممکن است کاهش پیدا کند؛ روزهای سه‌شنبه و جمعه تجمع‌های بزرگ برگزار شود و بقیه اوقات، تعداد کمتری در میدان باشند. این فرد به بی بی سی گفت وقت آن است که مردم به سر کار و زندگی‌شان برگردند. به گفته کارشناسان به نظر نمی رسد که دولت مایل به دادن امتیازات بیشتر باشد و در میان معترضان این تردید در حال شکل گیری است که چه امتیازات دیگری می‌توان به دست آورد. این ناظران اضافه می‌کنند که آنها همچنین نگران از دست دادن درآمد و کسب و کار خود هستند. همزمان با ادامه اعتراض‌ها، علائمی از پیشرفت در سازماندهی روند انتقال قدرت در مصر به چشم می‌خورد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا که خواستار در نظر گرفته شدن یک دوره انتقالی از همین حالا شده‌ است، گفت که مذاکراتی در این مورد در مصر در جریان است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند فضای مذاکرات در این زمینه، به شکل قابل توجهی پیشرفت کرده است. باراک اوباما از حسنی مبارک خواسته است که برای پایان دادن به چند هفته ناآرامی، «تصمیم صحیح را اتخاذ کند.»

اوباما با تاکید بر اینکه آینده مردم مصر را مردم این کشور تعیین می‌کنند، خواهان آغاز فوری روند انتقال قدرت در مصر شد.

او روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با استفن‌هارپر، نخست وزیر کانادا، در واشنگتن، این موضع را بیان کرد.

اوباما به طور صریح خواهان کناره‌گیری فوری مبارک نشد، اما گفت: «تنها چیزی که موثر واقع خواهد شد یک روند انتقال قدرت منظم است که الان شروع شود».

احمد شفیق، نخست وزیر مصر هم در این‌باره گفت که حسنی مبارک عملا کناره‌‌گیری کرده است، اما رفتنش زمان می‌خواهد.

حسنی مبارک می‌گوید که او یا پسرش، جمال، در انتخابات ماه سپتامبر شرکت نخواهند کرد، اما مبارک قصد دارد که تا آن زمان برای جلوگیری از «هرج و مرج» زمام امور را در دست داشته باشد.معترضان خواهان کناره‌گیری فوری حسنی مبارک هستند و بسیاری هم می‌گویند که او باید کشور را ترک کند.

باراک اوباما گفت آمریکا نمی تواند آینده مصر را تعیین کند و افزود: «حقیقت این است که مشکلات مصر با خشونت و سرکوب حل نمی‌شود.»او از خشونت علیه روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و تظاهرات کنندگان انتقاد کرد و حکومت مصر را مسوول حفاظت از مردم دانست.

توقف انتقال گاز به رژیم صهیونیستی

ارتش مصر منبع اصلی انتقال گاز به خط لوله شبه جزیره سینا را که دچار حریق شده، بسته است. این خط لوله، گاز مصر را به سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌کند. مقامات می‌گویند این تاسیسات منفجر شده اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که خط لوله گاز در شمال شبه جزیره سینا دچار حریق شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار و آتش‌سوزی، بامداد شنبه در نزدیکی شهر مصری العریش رخ داد. ساکنان شهر می‌گویند صدای انفجار شنیده‌اند و شعله‌های بزرگ آتش را دیده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که به تاسیسات انتقال گاز به سرزمین‌های اشغالی حمله شده‌است. این خبرگزاری از قاهره به نقل از یک مقام مصری گزارش کرده که مهاجمان ناشناس دیروز، شنبه، بخش مصری تاسیسات انتقال گاز به رژیم صهیونیستی در نزدیکی نوار غزه را منفجر کردند. اگر حمله به این تاسیسات تایید شود، اولین حمله از این نوع طی ناآرامی‌های دو هفته اخیر مصر است.