گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت از بیشترین کاهش یک روزه طی شش ماه گذشته ضرر دیدند. زیرا اعتراضات ضد دولتی در مصر سرمایه‌گذاران را وادار کرد به منظور لطمه ندیدن از این آشوب به دارایی‌های کم خطرتر روی آورند. افزایش بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه موجب شد شاخص بی‌ثباتی سی‌بی‌او‌ایی، که شاخص سنجش نگرانی بازار است، افزایش یابد. توماس نایهیم، مدیر پرتفولیو از بانک کریستیانا دراین باره می‌گوید: «بازار از عدم قطعیت به‌خصوص عدم قطعیت در مسائل جغرافیای سیاسی متنفر است و آنچه طی آخر هفته در مصر رخ خواهد داد، بر معاملات تاثیر گذار خواهد بود.» حجم معاملات با معامله ۹۷/۹ میلیارد سهم در بورس نیویورک، بورس آمریکا و بورس نسدک، بیشترین سطح در سال‌جاری بود.

با کاهش روز جمعه وال‌استریت، افزایش هشت هفته متوالی شاخص میانگین صنعتی داوجونز متوقف شد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ برای نخستین‌بار طی دو ماه گذشته به کمتر از سطح میانگین چهارده روزه رسید. نتایج درآمدی ناامیدکننده شرکت‌های آمازون و فورد به جو ناخوشایند بازارسهام افزود. رویدادهای خاورمیانه می‌تواند موجب شود سرمایه‌گذاران به فروش سهام دست بزنند. کیت ویرتز رییس مرکز مدیریت دارایی فیفت ترد می‌گوید:« گمان می‌کنم در دو سه هفته آینده، بحران در مصر و در سراسر خاورمیانه، بهانه‌ای برای فروش ارزان قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی سهام شود.»

روز جمعه حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر، به منظور سرکوب معترضان نیروهای نظامی را روانه خیابان‌‌ها کرد و به گفته منابع بیمارستانی در درگیری بین نیروهای نظامی و مردم دست‌کم ۴۵ نفر کشته شده‌اند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۳/۱۶۶ واحد یا ۳۹/۱ درصد سقوط کرد و به ۷۰/۱۱۸۲۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۰/۲۳ واحد یا ۷۹/۱ درصد کاهش یافت و به ۳۴/۱۲۷۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۹/۶۸ واحد یا ۴۸/۲ درصد افت کرد و به ۸۹/۲۶۸۶ واحد رسید. طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۴/۰ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۰ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۱/۰ درصد کاهش یافت. یک روز پس از آن که مشخص شد درآمد شرکت آمازون کمتر از حد پیش‌بینی‌ها بوده است، ارزش سهام این شرکت ۲/۷ درصد سقوط کرد و به ۱۴/۱۷۱ واحد رسید. ارزش سهام شرکت فورد موتورز با کاهش ۴/۱۳ درصدی روبه‌رو شد و به ۲۷/۱۲ دلار رسید. زیرا سود فصلی این شرکت کاهش یافت. ارزش سهام شرکت جنرال موتورز نیز ۴/۵ درصد افت کرد و به ۶۰/۳۶ دلار رسید.

درپی کاهش سود شرکت مایکروسافت ارزش سهام این شرکت متعلق به شاخص داوجونز ۹/۳ درصد سقوط کرد و به ۷۵/۲۷ دلار رسید.