گروه بین‌الملل- پس از آن که به دلیل اخبار متفاوت اقتصادی و احتمال افزایش تولید اوپک قیمت نفت طی کمتر از یک هفته بیش از ۴ درصد سقوط کرد، دیروز چهارشنبه بهای نفت به بیش از بشکه‌ای ۸۶ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک قیمت نفت خام برای تحویل در ماه مارس به ۴۵/۸۶ دلار رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۶۸/۱ دلار کاهش در رقم ۱۹/۸۶ دلار ثابت شد.

قیمت نفت از اول دسامبر تاکنون به کمتر از بشکه‌ای ۸۷دلار نرسیده بود. از روز پنج‌شنبه تاکنون قیمت نفت بیش از ۴ درصد سقوط کرده است و نیمی از این کاهش در سه روز معاملاتی گذشته رخ داده است.

یکی از دلایل اصلی کاهش نفت در هفته جاری اظهارات وزیر نفت عربستان در روز دوشنبه بود. بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران این اظهارات را این‌گونه تفسیر کردند که عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، براین باور است که قیمت نفت بسیار گران است و این مساله ممکن است به رشد اقتصادی جهان لطمه وارد کند. بیانات النعیمی، وزیر نفت عربستان، حاکی از آن بود که این کشور و دیگر اعضای اوپک به منظور کاهش قیمت نفت تولید را افزایش خواهند داد.

وزارت انرژی آمریکا قرار است گزارش هفتگی خود را از میزان ذخایر نفت این کشور منتشر کند. براساس نظرسنجی پلاتس، شاخه اطلاعات انرژی مرکز مک‌گرو-هیل، تحلیل‌گران انتظار دارند میزان ذخایر تا ۷/۱ میلیون بشکه افزایش یافته باشد.

اخبار اقتصادی آمریکا که روز سه‌شنبه منتشر شد متفاوت بود. گرچه شاخص اعتماد مصرف‌کننده مرکز کانفرنس بورد به رکورد هشت ماهه رسید، اما هنوز بسیار کمتر از سطحی قرار دارد که نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت مصرف‌کنندگان باشد. جدیدترین آمار بخش مسکن نیز نشان داد قیمت مسکن در هشت بازار عمده به کمترین سطح از زمان ترکیدن حباب بازارمسکن در سال ۲۰۰۷ تاکنون رسیده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین به ۳۵۶/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۶/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. در لندن قیمت نفت خام برنت به ۶۲/۹۵ دلار در هر بشکه رسید.