دولت لبنان؛ در کنترل حزب‌الله و متحدان

نجیب میقاتی پس از ملاقات با رییس‌جمهور لبنان ماموریت خود را رسما اعلام کرد - عکس:AFP نجیب میقاتی، میلیاردر لبنانی، نخست وزیر شد

دولت لبنان در کنترل حزب‌الله و متحدانش

احسان ابطحی

محمدنجیب عزمی میقاتی که از او به عنوان یکی از سرمایه‌داران پرنفوذ در بخش مخابرات لبنان نام برده‌می‌شود و از سوی حزب‌الله لبنان و متحدانش موسوم به جنبش ۸ مارس به عنوان نامزد سمت نخست‌وزیری به پارلمان معرفی شده‌بود، دیروز موفق شد از این پارلمان رای اعتماد بگیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، در پایان رای‌گیری دیروز پارلمان لبنان، میقاتی موفق شد ۶۸ کرسی پارلمان را به دست آورد، در شرایطی که سعد حریری، نخست‌وزیر دولت انتقالی لبنان و نامزد گروه‌های متحد موسوم به ۱۴ مارس تنها ۶۰ رای به دست آورد، این در حالی است که پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که برای احراز سمت نخست‌وزیری به نصف به یک رای یعنی ۶۵ کرسی پارلمانی نیاز است.

به این ترتیب حزب‌الله لبنان و متحدانش دولت آینده لبنان را در اختیار خواهند داشت.جنبش ۸ مارس پس از آن میقاتی را به عنوان نامزد سمت نخست‌وزیری انتخاب کرد که توانست حمایت ولید جنبلاط، رهبر سیاسی دروزی‌های لبنان و دبیر‌کل حزب سوسیالیست پیشرو را به دست آورد. این در حالی است که پیش از این از عمر کرامی که پیشتر هم دو بار سمت نخست‌وزیری لبنان را برعهده داشت، به عنوان نامزد جنبش ۸ مارس برای تصدی پست نخست‌وزیری نام برده‌می‌شد.

از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد حریری پیش از این اعلام کرده بود که او و جنبش آینده - المستقبل- در هیچ کابینه‌ای که حزب‌الله دست برتر را در آن داشته باشد، شرکت نخواهند کرد.

کابینه سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان پس از آن سقوط کرد که دو هفته پیش حزب‌الله و متحدانش به دلیل اختلافات عمیق و ریشه‌دار با حریری و جنبش او بر سر دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، پدر سعد حریری و نخست‌وزیر پیشین لبنان از کابینه او خارج شدند. رفیق حریری در روز چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی در اقدامی تروریستی در مرکز بیروت کشته شد. پس از آن بود که تحولات عمیق و ریشه‌داری در لبنان و حتی منطقه خاورمیانه رخ داد. به دنبال این حادثه تروریستی، بسیاری از احزاب و گروه‌های غرب‌گرا در لبنان و بسیاری از کشورهای غربی، انگشت اتهام را به سوی سوریه و جنبش مقاومت لبنان دراز کردند و به دنبال فشار‌های بین‌المللی، نیروهای سوریه پس از ۲۹ سال حضور در خاک لبنان، ناچار به ترک آن شدند. حزب‌الله و متحدانش اما اصل ترور رفیق حریری و تحولات پس از آن را سناریویی آمریکایی-‌صهیونیستی قلمداد می‌کنند که هدف از آن حذف حزب‌الله و جنبش مقاومت و نیروهای خارجی و داخلی متحد آن و گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در لبنان است.

خروج جنبش ۸ مارس از کابینه سعد حریری که به سقوط این کابینه منجر شد پس از آن انجام گرفت که در آستانه حکم دادگاه بین‌المللی رفیق حریری، گمانه‌زنی‌هایی درباره این حکم منتشر شده‌بود که حاکی از متهم شدن برخی از اعضای حزب‌الله لبنان در ترور رفیق حریری بود. همین موضوع عاملی شد تا جنبش ۸ مارس از کابینه خارج و دولت سعد حریری که از سوی آمریکا و غرب و همچنین عربستان، مصر و اردن حمایت می‌شد، سقوط کند.

نجیب میقاتی که دیروز به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان موفق به کسب رای اعتماد از پارلمان شد، یک تاجر و سیاستمدار قدرتمند و پرنفوذ سنی است. بر اساس منشور طائف که در سال ۱۹۸۹ میلادی به امضا رسید و به ۱۵ سال جنگ داخلی در لبنان پایان داد، رییس‌جمهوری در این کشور باید مسیحی مارونی، نخست‌وزیر سنی و رییس پارلمان شیعه باشد.

میقاتی متولد چهارم نوامبر سال ۱۹۵۵ میلادی (۲ آذر ۱۳۳۴)است و رهبری جنبش مجد در لبنان را بر‌عهده دارد. این جنبش در پارلمان تنها دو کرسی در اختیار دارد.

میقاتی پیش از این و در پانزدهم آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی، از سوی امیل لحود، رییس‌جمهوری وقت لبنان مامور تشکیل کابینه و جانشین عمر کرامی شد که پس از هفت هفته رایزنی برای رسیدن به اجماع میان گروه‌های مختلف لبنانی موفق به تشکیل کابینه نشد و سر‌انجام استعفا کرد. میقاتی تنها سه ماه نخست‌وزیر لبنان بود و در تاریخ ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۰۵ پست نخست‌وزیری را به فواد سینیوره واگذار کرد.

میقاتی در روز چهارم دسامبر سال ۱۹۹۸ میلادی و در کابینه رفیق حریری به عنوان وزیر خدمات عمومی و حمل و نقل انتخاب شد. او موفق شد در سال ۲۰۰۰ میلادی با شکست عمر کرامی به عضویت مجمع ملی لبنان از شهر ترابلس (در عربی طرابلس) واقع در شمال لبنان انتخاب شود. میقاتی به عنوان یک نماینده مجلس با حفظ عضویت خود در کابینه موفق شد اعتبار خود را با برقراری ارتباطی معتدل با سوریه و رابطه‌ای طبیعی و عادی با بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور افزایش دهد.

انتخاب میقاتی از سوی جنبش ۸ مارس اقدامی غیر‌منتظره به شمار می‌رفت، زیرا پیش از این از عمر کرامی به عنوان نامزد این جنبش نام برده می‌شد و انتخاب او تقریبا قطعی بود اما به گزارش بی.‌بی.‌سی سید حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان دوشنبه شب در سخنرانی زنده تلویزیونی خود اعلام کرد که عمر کرامی به او گفته‌است که به دلیل سالخوردگی و شرایط نامناسب جسمی ترجیح می‌دهد در اوضاع بحرانی کنونی که نیازمند فعالیت و تلاش زیادی است فرد دیگری عهده‌دار این مسوولیت شود، اما اگر فرد مناسب‌تری عهده‌دار نامزدی پست نخست‌وزیری نشود او حاضر است خود را نامزد این پست کند. عمر کرامی که یک سنی و از متحدان جنبش ۸ مارس است، ۷۶ سال سن دارد و پیش از این دوبار نخست‌وزیر لبنان بوده‌است.

با این که گفته می‌شود میقاتی یک سیاستمدار مستقل است، اما او در انتخابات یک سال و نیم پیش به عنوان یکی از نامزد‌های شهر ترابلس به مجلس راه‌یافت و در ائتلاف ۱۴ مارس قرار گرفت ولی امروز مانند ولید جنبلاط تصمیم به حمایت از جنبش مقاومت و ۸ مارس گرفته‌است. او در وب‌گاه شخصی‌اش شکیبایی و میانه‌روی را تنها راه کشورش برای رسیدن به آرامش معرفی کرده است.

میقاتی دانش‌آموخته دانشگاه آمریکایی بیروت و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی - MBA- و عضو هیات امنای این دانشگاه است. او همچنین در برخی برنامه‌های اجرایی و خارجی دانشگاه هاروارد شرکت کرده‌است. او یکی از ثروتمندترین مردان لبنانی به شمار می‌رود و از سهامداران اصلی شرکت مخابراتی ام.تی.ان است. میقاتی هفتادمین نخست‌وزیر لبنان است. مجله فوربس در سال ۲۰۰۸ ثروت او را حدود ۶/۲ میلیارد دلار برآورد کرد.

این در حالی است که دیروز و به دنبال معرفی و سپس انتخاب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر، برخی هواداران جنبش ۱۴ مارس دست به اغتشاشات پراکنده‌ای در برخی شهر‌های لبنان زدند.

نجیب میقاتی- عکس:AP