گروه بین‌الملل- در پی افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پس از آن که تازه‌ترین اقدام چین برای محدود کردن وام‌دهی پیش‌بینی‌ها درمورد کاهش تقاضا برای نفت را تقویت کرد، دیروز دوشنبه قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۹۱ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۰۳/۹۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۱۴ سنت افزایش در رقم ۵۴/۹۱ دلار ثابت شد.

ارزش یورو از ۳۳۸۵/۱ دلار در اواخر روز جمعه به ۳۲۷۱/۱ دلار در روز دوشنبه کاهش یافت.

اواخر روز جمعه چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان، برای هفتمین‌بار طی یک سال میزان پولی را که بانک‌ها باید به عنوان ذخیره نگه‌دارند افزایش داد. این جدیدترین اقدام دولت چین برای محدود کردن وام‌دهی و مهار تورم بود.

این مساله باعث کند شدن بیشتر رشد اقتصادی چین می‌شود و تقاضا برای نفت وارداتی و دیگر سوخت‌ها را کاهش می‌دهد.

در این وقت از سال تقاضا برای نفت در آمریکا نیز کمتر است زیرا تعطیلات سال نو به پایان رسیده و رانندگی کاهش یافته است. اما مرکز مشاوره انرژی کامرون هانوور گزارش داد هرگونه خبر مثبت اقتصادی درمورد آمریکا، اقتصاد شماره یک جهان، می‌تواند قیمت نفت را به حدود بشکه‌ای ۹۳ دلار برساند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین به ۴۸۷/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۴۸/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد. در لندن بهای نفت خام برنت به ۹۶/۹۷ دلار در هر بشکه رسید.