گروه بین‌الملل- شرکت‌های بی پی و روسنفت با امضای قراردادی، از مشارکت خود در اکتشاف و استخراج منابع انرژی در فلات قاره قطب شمال روسیه خبر داده‌اند. این دو شرکت اعلام کردند از دانش و تجربه یکدیگر برای بهره‌برداری از منابع عظیم نفت و گاز در فلات قاره قطبی روسیه استفاده خواهند کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس معامله انجام شده، روسنفت روسیه مالک ۵ درصد از سهام بی‌پی می‌شود و در عوض نه و نیم درصد از سهام خود را به این شرکت واگذار می‌کند. این نخستین معامله عمده بی‌پی پس از حادثه نشت نفت در خلیج مکزیک است که میلیاردها دلار به این شرکت ضرر زد.

ارزش سهام واگذار شده بی‌پی در معامله با روسنفت حدود ۸ میلیارد دلار عنوان شده است.

مدیران بی‌پی به این معامله به عنوان نخستین خبر خوش پس از بحران خلیج مکزیک نگاه می‌کنند.

او ‌افزود: به علت شفاف نبودن معاملات در روسیه، این قرارداد جنجال برانگیز خواهد بود.

باب دادلی، مدیرعامل بی‌پی، با تاریخی دانستن قرارداد امضا شده با روسنفت گفت: «این قرارداد منحصر به فرد روابط طولانی مدت و استراتژیک ما را با بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده انرژی‌های هیدروکربنی تحکیم می‌کند.»

منطقه‌ای که بر اساس این قرارداد مورد اکتشاف و استخراج قرار خواهد گرفت، شامل ۱۲۵ هزار کیلومتر مربع از مناطق دریای کارای جنوبی در شمال سیبری است. بی‌پی و روسنفت همچنین درباره تاسیس مرکز فناوری قطبی در روسیه به توافق رسیده‌اند.

این مرکز با همکاری موسسه‌های تحقیقاتی روسیه و سایر کشورها به مطالعه فناوری‌های جدید برای استخراج منابع هیدروکربنی قطب شمال خواهد پرداخت.