گروه بین‌الملل‌- به دنبال سقوط کابینه لبنان که پس از استعفای ۱۱ وزیر وابسته به حزب‌الله رخ داد، سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور که مورد حمایت کشورهای غربی قرار دارد، دیروز و با هدف جلب حمایت‌های بین‌المللی در آنکارا، پایتخت ترکیه با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، سعد حریری که پیش از این به واشنگتن و پاریس سفر کرده و با باراک اوباما و نیکلا سارکوزی، روسای‌جمهوری ایالات‌متحده و فرانسه دیدار کرده‌بود، دیروز به آنکارا رفت و با هدف حل بحران سیاسی لبنان با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و احمد داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد. حریری دیروز و پس از دیداری کوتاه از ترکیه این کشور را ترک کرد. این در شرایطی بود که نه سعد حریری و نه مقامات ترکیه هیچ‌کدام درباره این دیدار، اظهار نظری نکردند.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که اتحاد گروه‌های لبنانی به رهبری حزب‌الله روز چهارشنبه از کابینه لبنان خارج شدند، اتفاقی که به سقوط کابینه منجر شد. رخداد اخیر در لبنان اوج بحران سیاسی در این کشور است که از سال ۲۰۰۵ میلادی و به دنبال ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور و پدر سعد حریری، نخست‌وزیر کنونی ایجاد شد. این در حالی است که دادگاه بین‌المللی تحقیق درباره ترور رفیق حریری قرار است به زودی نتایج تحقیقات خود را آشکار کند. انتظار می‌رود که دادگاه بین‌المللی تحقیق درباره ترور رفیق حریری اعضای حزب‌الله لبنان را مسوول ترور او معرفی کنند، اتهامی که سید حسن نصر‌الله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان و دیگر سران این حزب و گروه‌های متحد حزب‌الله به شدت آن را رد و تاکید می‌کنند که این دادگاه، دادگاهی سیاسی است که توطئه‌ای صهیونیستی‌-‌آمریکایی را دنبال می‌کند و به همین دلیل رای آن ارزش حقوقی ندارد.

این در شرایطی است که به دنبال ترور رفیق حریری در چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی، بسیاری از سران کشورهای غربی و برخی از سیاست‌مداران لبنانی انگشت اتهام را متوجه سوریه کردند و دمشق را به عنوان عامل اصلی این ترور معرفی نمودند. به دنبال این تحولات و فشار شدید بین‌المللی، نیروهای سوریه سر‌انجام پس از ۲۹ سال از لبنان خارج شدند. سعد حریری، پسر رفیق حریری هم پیش از این بار‌ها سوریه را متهم به مشارکت در ترور پدرش کرده‌بود. با این همه او اخیرا در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، متهم کردن دمشق به دست داشتن در ترور پدرش را «یک اشتباه» توصیف کرد.

این در حالی است که شبکه NTV دیروز گزارش داد انتظار می‌رود که رهبران ترکیه پیشنهاد بر‌گزاری نشستی را برای حل و فصل بحران سیاسی لبنان ارائه کنند و از سعد حریری بخواهند تا با حزب‌الله به اجماع و اتفاق نظر برسند.