گروه بین‌الملل- درپی کاهش شاخص‌ها در وال‌استریت و گزارش ناامیدکننده مشاغل آمریکا، دیروز جمعه بورس‌های جهان با کاهش هفته را به پایان رساندند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۷/۶۰۱۸ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افت کرد و به ۸۹/۷۰۶۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۲/۰ درصد سقوط کرد و به ۸۰/۳۹۶۹ واحد رسید. اما فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۶۹۳ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۱۲۸۲ واحد رسید.

پس از آنکه اعضای کابینه نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن، به طور دسته جمعی استعفا دادند، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ این کشور ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۴/۱۰۴۹۹ واحد رسید.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۱۷/۲۱۰۸ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۴۸۰۱ واحد رسید. بورس‌های هندوستان و فیلیپین نیز با افزایش روبه‌رو شدند. اما بورس‌های تایوان، سنگاپور و نیوزیلند دچار کاهش شدند.

درمیان این نگرانی که دولت چین پیش از آغاز سال نوی چینی یک‌بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد، بورس این کشور سقوط کرد. شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۱ درصد کاهش یافت و به ۳۴/۲۷۹۱ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت حدود ۲ درصد افت کرد و به ۷۳/۱۲۳۲ واحد رسید.

روز پنج‌شنبه نیز شاخص‌ها در وال‌استریت با کاهش روبه‌رو شدند؛ زیرا گزارشی نشان داد طی هفته گذشته افراد بیشتری برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند ۳۵ هزار نفر افزایش یافته و به ۴۴۵ هزار نفر رسیده است. این بیشترین میزان از ماه اکتبر تاکنون و بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود.

وزارت کار آمریکا همچنین گزارش داد قیمت عمده‌فروشی در ماه دسامبر با بیشترین میزان طی یک سال گذشته افزایش داشته است. علت این افزایش، قیمت بالای انرژی و غذا بود. قیمت دیگر مواد اندکی افزایش داشته است که این مساله نشان می‌دهد تورم در حال گسترش نیست.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۳ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۱۹/۱۱۷۳۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۶/۱۲۸۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با کاهش ۲ واحدی یا ۱/۰ درصدی روبه‌رو و در رقم ۲۹/۲۷۳۵ واحد ثابت شد.