گروه بین‌الملل- عمر البشیر، رییس‌جمهوری سودان، هشدار داده است که بخش جنوب این کشور در صورت استقلال با بی‌ثباتی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش بی‌بی‌سی، او روز جمعه (هفتم ژانویه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی عرب زبان الجزیره گفت: بخش جنوبی سودان تجربه کافی برای اداره یک کشور مستقل ندارد.

رییس‌جمهوری سودان گفت: «جنوب از مشکلات زیادی رنج می‌برد.»

وی افزود که نواحی جنوبی از سال ۱۹۵۹ درگیر جنگ بوده است و «توانایی رسیدگی به امور شهروندان یا تاسیس دولت یا حاکمیت را ندارد.»

سخنان عمر البشیر به احتمال زیاد موجب خشم حاکمان بخش جنوبی خواهد شد که از پایان جنگ داخلی در سال ۲۰۰۵ میلادی بر آن مسلط بوده‌اند.

همه پرسی از مردم جنوب سودان برای استقلال از شمال، امروز، یکشنبه، برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود که اکثر مردم به این همه پرسی رای مثبت دهند.

عمر البشیر همچنین هشدار داد در صورتی که رهبران جنوب بخواهند به زور مالکیت منطقه مرزی نفت‌خیز آبیه را از آن خود کنند، جنگ در خواهد گرفت. او سه‌شنبه (چهارم ژانویه) به جنوب این کشور رفته بود که با سیلوا کییر، رهبر این منطقه گفت‌وگو کند.

بشیر پس از ورود به جوبا، مرکز جنوب، در یک سخنرانی که از تلویزیون ملی پخش شد، گفت چنانچه استقلال جنوب سودان موجب برقراری یک صلح واقعی در هر دو بخش سودان شود، از آن استقبال خواهد کرد.

او گفت در صورت رای مردم جنوب سودان به استقلال، به تصمیم آنان احترام خواهد گذاشت.

از جمله مسائلی که در ملاقات بشیر با سالوا کییر، مورد بحث قرار خواهد گرفت ذخایر نفت و منابع آبی سودان و نیز تعیین وضعیت آن عده از شهروندان جنوب سودان است که در شمال این کشور زندگی می‌کنند و تصمیم دارند پس از استقلال جنوب سودان همچنان در شمال این کشور زندگی کنند.

حدود سه چهارم ذخایر نفتی سودان در جنوب این کشور قرار دارد، ولی خط لوله‌های نفت صادراتی، از شمال سودان می‌گذرد.