شادی آذری

کارفرمایان آمریکایی در ماه دسامبر کمتر از انتظارات به استخدام کارکنان برای خود اقدام کردند و علاوه بر این تعداد بسیار زیاد و شگفت‌آوری از افرادی که در جست‌وجوی کار بودند، دست از جست‌وجوی خود کشیدند. همین مساله موجب شد که خبری مثبت منتشر شود مبنی بر اینکه نرخ بیکاری آمریکا کاهش شدیدی یافته است. بنا به گزارش رویترز، بر اساس گزارش ماهانه وزارت کار آمریکا از وضعیت مشاغل این کشور که عصر جمعه منتشر شد، نرخ بیکاری ایالات متحده از ۸/۹ درصد در ماه نوامبر به ۴/۹ درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است. این پایین‌ترین نرخ بیکاری آمریکا از ماه مه سال ۲۰۰۹ تاکنون است. به علاوه این بیشترین کاهش ماهانه نرخ بیکاری از آوریل ۱۹۹۸ تاکنون است. اما نظرسنجی انجام‌شده از خانوارها که نرخ بیکاری نیز از آن محاسبه می‌شود، حکایت از آن دارد که این کاهش بزرگ نرخ بیکاری بخاطر دو عامل بوده است: افزایش استخدام‌ها و افت شدید تعداد افراد جویای کار.

رشد مایوس‌کننده تعداد مشاغل نشان‌دهنده آن است که فدرال‌رزرو احتمالا همچنان روند حمایت از بزرگترین اقتصاد جهان را با خرید۶۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی ادامه خواهد داد. نظرسنجی وزارت‌کار آمریکا از شاغلان بخش‌های غیر کشاورزی نشان داد که طی ماه گذشته ۱۰۳,۰۰۰ شغل اضافه شد که این کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان یعنی رقم ۱۷۵,۰۰۰ شغل بود. تعداد استخدام‌ها در بخش خصوصی از اضافه شدن ۱۱۳,۰۰۰ شغل حکایت داشت و این در شرایطی بود که استخدام‌های دولتی کاهش ۱۰,۰۰۰ شغل را نشان داد.

یاس ناشی از انتشار این آمار موجب سقوط شاخص‌ها در آمریکا شد. آمار نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در سال گذشته میلادی هرماه ۹۴,۰۰۰ شغل در آمریکا ایجاد شد که این مقدار بسیار کمتر از ۱۲۵,۰۰۰ شغل مورد نیاز برای جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری بوده است. شاید افزایش سرعت ایجاد مشاغل بتواند باعث شود نیروی کاری که از جست‌وجو برای کار مایوس شده‌اند بار دیگر به صف‌های انتظار برای کار بازگردند. رییس فدرال رزرو آمریکا ضمن اذعان به پایین بودن رشد اقتصادی این کشور گفت اجرای طرح تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد آمریکا کاملا لازم و ضروری است. بن برنانکه تصریح کرد اجرای این طرح به این دلیل لازم و ضروری است که نرخ بیکاری آمریکا تا ۵ سال آینده به شرایط عادی و نرمال قبل از بحران ۲۰۰۸ نخواهد رسید. برنانکه گفت رشد و رونق اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۱ بهتر و قوی تر از سال ۲۰۱۰ خواهد بود و امیدوارم نرخ بیکاری تا دو سال آینده به کمتر از ۸ درصد برسد. البته هنوز چالش‌های زیادی اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کنند.