گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا، اکثر بورس‌های آسیایی با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۶۸/۱۰۵۳۰ واحد رسید و کاهش ابتدای روز خود را جبران کرد. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹/۲۳۸۰۷ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۲۰۸۲ واحد رسید. اما به‌رغم خوش‌بینی در مورد بهبود اقتصادی جهان، بورس‌های کوچک‌تر دچار کاهش شدند. شاخص‌ها در تایوان، سنگاپور، تایلند و اندونزی سقوط کردند.

سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش ماهانه مشاغل وزارت کار آمریکا برای ماه دسامبر بودند. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند نرخ بیکاری از ۸/۹ درصد در ماه نوامبر به ۷/۹ درصد در ماه دسامبر کاهش خواهد یافت.

اما روز پنج‌شنبه پس از آن که دولت آمریکا افزایش تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری طی هفته گذشته را گزارش داد، شاخص‌ها در وال‌‌استریت دچار کاهش شدند.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته ۴۰۹ هزار نفر برای نخستین‌بار برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند. این تعداد، ۱۸ هزار نفر بیشتر از هفته پیش از آن بود. این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که مرکز آی‌دی‌پی برآورد کرد شرکت‌ها در ماه دسامبر ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند. این میزان بیش از ۱۰۰ هزار ایجاد شغل پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

بسیاری از خرده‌فروشان نیز فروش ضعیف در ماه دسامبر را گزارش دادند و این مساله موجب سقوط ارزش سهام آنها شد. ارزش سهام شرکت تارگت ۷ درصد کاهش یافت و به ۹۳/۵۴ دلار رسید.

ارزش سهام شرکت گپ نیز ۷ درصد سقوط کرد و به ۷۰/۲۰ دلار رسید. ارزش سهام شرکت مکیز ۴ درصد افت کرد و به ۹۷/۲۳ دلار رسید.

سرما و یخبندان در شمال‌شرق آمریکا به فروش پس از کریسمس لطمه زد. اما فروش خرده‌فروشی در ماه نوامبر بسیار خوب بود زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان در اوایل فصل خرید تعطیلات به خرید پرداختند. تحلیل‌گران برآورد می‌کنند کل هزینه خرده‌فروشی در ماه‌های نوامبر و دسامبر با بیشترین میزان از سال ۲۰۰۶ تاکنون افزایش یافته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۸/۲۵ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۱/۱۱۶۹۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۱/۲۱ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۸۵/۱۲۷۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۹/۷ واحد یا ۳/۰ درصد سقوط کرد و به ۸۹/۲۷۰۹ واحد رسید.