گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، بورس‌های اروپا در آخرین روز سال ۲۰۱۰ با کاهش روبه‌رو شدند.

شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۶/۵۹۵۷ واحد رسید. شاخص سی-ای‌سی-۴۰ فرانسه ۴۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۶/۳۸۳۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان روز پنج‌شنبه آخرین روز معاملاتی خود در سال ۲۰۱۰ را با کاهش ۱۶/۱ درصدی پشت‌سر گذاشت. در آسیا، بورس‌های چین با خوش‌بینی سال را به پایان رساندند و شاخص هنگ‌سنگ هنگ کنگ ۱۶/۰ درصد افزایش یافت و شاخص شانگهای کامپوزیت ۷۶/۱ درصد جهش کرد. اما بورس شانگهای در کل سال ۲۰۱۰ کاهش داشته است.

بورس ژاپن نیز روز جمعه تعطیل بود و روز پنج‌شنبه شاخص میانگین نیکی در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۱۰ با کاهش ۱۲/۱ درصدی روبه‌رو شد و به ۹۲/۱۰۲۲۸ واحد رسید. این شاخص برای سال ۲۰۱۰ کاهش ۰۱/۳ درصدی را ثبت کرد.

روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت اندکی کاهش یافتند زیرا سه گزارش اقتصادی بهتر از حد انتظار نتوانست سرمایه‌گذاران را وسوسه کند درست پیش از پایان سال خطر کنند.

شاخص استاندارداند پورز ۵۰۰ در ماه دسامبر ۵/۶ درصد رشد کرده است و بهترین ماه دسامبر از سال ۱۹۹۱ تاکنون را رقم زده است.

گزارش‌های بازار کار، فعالیت اقتصادی و بازار مسکن همگی بهبود غیرمنتظره‌ای را در این بخش‌‌ها نشان دادند.

در آخرین هفته سال تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند به کمترین سطح از جولای سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است.

گزارش موسسه مدیریت عرضه نیز نشان داد فعالیت اقتصادی در شمال مرکزی ایالات متحده به بالاترین سطح از جولای سال ۱۹۸۸ تاکنون رسیده است. پیش‌فروش مسکن در ماه نوامبر نیز بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش داشته است.

بوروس مک‌کین، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از کی پراویت بانک، گفت: «آمار اقتصادی روز پنچ‌شنبه بسیار خوب بود، اما سرمایه‌گذاران به دلیل فرارسیدن پایان سال محتاط‌تر بودند به خصوص که تاکنون نیز شاهد افزایش خوبی در بازار سهام بوده‌ایم.»

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۷/۱۵ واحد یا ۱۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۱/۱۱۵۶۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۶/۱ واحد یا ۱۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۲/۱۲۵۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۹۵/۳ واحد یا ۱۵/۰ درصد افت کرد و به ۹۸/۲۶۶۲

واحد رسید.