گروه بین‌الملل- قیمت نفت سال ۲۰۱۰ را با بیش از ۱۲ درصد افزایش و متوسط حدود بشکه‌ای ۸۰ دلار به پایان رساند. این دومین رکورد سالانه قیمت نفت بود. علت این مساله افزایش تقاضای جهانی، سرمای شدید هوا و کاهش ذخایر نفت بود. قیمت نفت که روز دوشنبه به رکورد ۲۶ ماهه یعنی رقم ۸۸/۹۱ دلار رسید، دیروز، جمعه، کاهش یافت. بهای نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه به ۷۰/۸۹ دلار در هر بشکه رسید. در لندن نفت خام برنت نیز ۹۹/۹۲ دلار در هر بشکه معامله شد. متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۰ به ۶۰/۷۹ دلار رسید. این دومین رکورد قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تاکنون است. در سال ۲۰۰۸ متوسط قیمت نفت به ۷۵/۹۹ دلار رسیده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر میزان ذخایر نفت آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ۲۶/۱ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۳/۳۳۹ میلیون بشکه رسیده است.

میزان ذخایر بنزین نیز ۳۲/۲ میلیون بشکه کاهش داشته است که این میزان تقریبا یک میلیون بشکه بیش از پیش‌بینی‌ها بود.

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد حتی با وجود آن که میزان ذخایر نفت برای چهارمین هفته متوالی با کاهش روبه‌رو شد و قیمت نفت به رکورد ۲۶ ماهه یعنی رقم ۸۸/۹۱ دلار رسید، تولید اوپک در ماه دسامبر اندکی افزایش یافته است زیرا عرضه نفت توسط نیجریه رشد داشته است.

براساس نظرسنجی که از شرکت‌های نفتی، مقامات اوپک و تحلیل‌گران انجام شد، متوسط عرضه نفت توسط ۱۱ عضو اوپک در ماه دسامبر ۷۵/۲۶ میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به ۷۰/۲۶ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر افزایش داشته است.

وزرای نفت اوپک خاطرنشان کرده‌اند که به منظور مهار رشد قیمت نفت، تولید را افزایش نخواهند داد و اعلام کرده‌اند که قیمت ۱۰۰ دلار برای نفت عادلانه است.