پایان 9 ماه بن‌بست سیاسی
عکس: AFP

کابینه نوری المالکی به تایید پارلمان رسید
پایان 9 ماه بن‌بست سیاسی در عراق
اعضای پارلمان عراق در حال رای‌دهی / عکس: aknews.com
گروه بین‌الملل- نه ماه پس از آنکه نتیجه انتخابات عراق نتوانست هیچ حزبی را به عنوان برنده قاطع انتخابات معرفی کند و باعث شد سرمایه‌گذاری‌ها برای بازسازی این کشور جنگ‌زده به تاخیر بیافتد، ...

سرانجام یکشنبه شب نخست‌وزیر عراق، نوری مالکی، موفق شد فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد از پارلمان، ارایه دهد و دیشب پارلمان با اکثریت آرا به همه آنها رای اعتماد داد و دولت جدید سوگند یاد کرد. به گزارش رویترز، بر اساس فهرست تازه مالکی، وزیر امور خارجه کرد عراق، هشیار زیباری در سمت خود ابقا شد و وزیر نفت عراق، حسین شهرستانی به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور انرژی معرفی شده است. در زمان وزارت شهرستانی، وزارت نفت عراق موفق به عقد قراردادهای مهمی با شرکت‌های عمده نفتی جهان شده بود. با این هدف که بتواند ظرفیت تولید روزانه نفت عراق را از 5/2 میلیون بشکه کنونی به 12 میلیون بشکه در روز برساند تا با بزرگترین صادرکننده نفت جهان، عربستان سعودی رقابت کند.
فهرست وزرای پیشنهادی عراق در شرایطی منتشر شد که گفته شده بود اعلام اسامی وزرای دولت مالکی تا امروز، چهارشنبه، به تعویق خواهد افتاد. اما نوری مالکی بسیار مشتاق بود که هر چه زودتر این فهرست ارایه شود. به همین دلیل هم برای برخی از وزارتخانه‌ها فعلا سرپرست معرفی کرده است. نخست‌وزیر عراق هنوز برای وزارتخانه‌های حساسی چون وزارت دفاع و وزارت کشور، وزیر معرفی نکرده است. وی گفت که قصد دارند به توافقی در مورد نامزدهای وزارتخانه‌های امنیتی برسند طوری که تمام گروه‌های سیاسی عراق در این وزارتخانه‌ها حضور داشته باشند.
به گزارش آسوشیتد‌پرس، اسامه النجفی، رییس پارلمان عراق، دوشنبه شب در کنفرانس خبری مشترک با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، گفت که پارلمان اسامی وزیران را به صورت کامل دریافت کرده است و قرار بود دیروز ساعت دو بعد از ظهر نشست مجلس نمایندگان برای دادن رای اعتماد به وزیران به صورت جداگانه برگزار شود که این کار انجام شد. وی با اشاره به اینکه امروز، چهارشنبه، ترکیب کابینه به صورت کامل اعلام خواهد شد، این دستاورد را به مردم عراق تبریک گفت و افزود: «این آغاز خیر و برکت برای مشارکت ملی واقعی و تشکیل دولتی است که بتواند بحران‌های کشور را حل کند و این چشم‌انداز خوبی به شمار می‌رود.» وی در ادامه اظهار داشت: «پارلمان آمادگی رای دادن به این نامزدها را دارد.»
مالکی هم در این نشست خبری ضمن آنکه روز سه‌شنبه را روزی متفاوت برای عراق خواند، افزود افرادی که در روند سیاسی عراق مشارکت دارند، بسیار زیادند و تقسیم ۴۲ کرسی میان این افراد کاری بسیار دشوار است.
بر اساس فهرست ارائه شده توسط نوری مالکی، از میان وزارتخانه‌های عراق 17 وزارتخانه به ائتلاف اتحاد ملی،
۹ وزارتخانه به فهرست «العراقیه»، هفت وزارتخانه به ائتلاف کردستان و یک وزارتخانه به ائتلاف «وسط» ‌رسید. مالکی در فهرستی که دوشنبه منتشر شد، معاون وزیر نفت، عبدالکریم لعیبی را به سمت وزارت نفت ارتقا داد و رهبر برجسته سنی‌ها، رافع العیساوی را به عنوان وزیر دارایی به پارلمان پیشنهاد نمود.
تا پایان این هفته مهلت قانونی 30 روزه مالکی برای تشکیل دولت جدید به پایان می‌رسید. مالکی در شرایطی دیروز فهرست وزیران خود را ارائه کرد که عراق از ماه مارس که در آن انتخابات بدون نتیجه قطعی به پایان رسید، در یک بن‌بست سیاسی گیر افتاده بود و مذاکرات برای تشکیل دولت جدید نه ماه طول کشید.
بر اساس توافق حاصل شده، «ایاد علاوی»، نخست‌وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف «العراقیه» که مورد حمایت رای‌هندگان سنی این کشور است نیز ریاست شورای ملی سیاست گذاری راهبردی را بر عهده خواهد داشت. این شورا قرار است وظیفه نظارت و مهار قدرت نخست‌وزیر را بر عهده بگیرد.
همچنین بر اساس این توافق جلال طالبانی در سمت ریاست‌جمهوری‌ ابقا و «اسامه النجفی»، عضو ائتلاف العراقیه به عنوان رییس دومین دوره پارلمان انتخاب شد.
اسامی وزرای دولت مالکی بدین شرح است:
عبدالکریم لعیبی، نامزد پست وزارت نفت
- محمد سالم اللبان، نامزد وزارت عمران و مسکن
- علی الادیب، نامزد وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی
- محمد تمیم، نامزد وزارت آموزش و پرورش
- احمد ناصر، نامزد وزارت صنایع و معادن
- زیاد طارق، نامزد وزارت برق
- هشیار زیباری، نامزد وزارت خارجه
- رافع العیساوی، نامزد وزارت امور دارایی
- حسن الشمری، نامزد وزارت دادگستری
- محمد توفیق علاوی، نامزد وزارت ارتباطات
- عبدالکریم السامرایی، نامزد وزارت علوم و فناوری
- کورکیس صلیوه، نامزد وزارت محیط زیست
- سعدون الدلیمی، نامزد وزارت فرهنگ
- محمد امین، نامزد وزارت بهداشت
- محمد شیاع، نامزد وزارت حقوق بشر
- عزالدین الدوله، نامزد وزارت کشاورزی
- جاسم محمد جعفر، نامزد وزارت ورزش
- دیندار نجمان، نامزد وزارت مهاجرت و امور مهاجران
- عامر الخزرجی، نامزد وزارت آشتی ملی
- علی الصجری، نامزد وزارت مشاور دولت در امور خارجه
- علی الدباغ، سخنگوی دولت
- صفاء الدین الصافی، نامزد وزارت مشاور دولت در امور پارلمان
- حسن الساری و صباح مزاحم و نورهان مظهر، وزیران مشاور.