تهدید دولت اسپانیا به اعلام وضعیت فوق‌العاده

سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های اسپانیا / عکس: AP

گروه بین‌الملل- شادی آذری: دیروز و در ادامه اعتصاب خدمه فرودگاه‌های اسپانیا در اعتراض به برنامه صرفه‌جویی اقتصادی که منجر به فلج شدن ترافیک هوایی این کشور برای دومین روز متوالی شد، دولت اسپانیا تهدید کرد که در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد کرد و هشدار داد که این وضعیت مشکلات اقتصادی را عمیق‌تر خواهد نمود. بنا به گزارش رویترز، صدها هزار مسافر عصبانی در فرودگاه‌های اسپانیا در انتظار تصمیم دولت معطل مانده‌اند تا معلوم شود دولت این کشور چه واکنشی را در برابر اعتصاب کنندگان اتخاذ خواهد کرد و وضعیت پروازهای کشور چه خواهد شد.

روز جمعه پس از آنکه نخست وزیر اسپانیا، خوزه لوییس رودریگز زاپاترو، و وزرایش بسته ریاضت اقتصادی را به تصویب رساندند، خدمه بخش کنترل ترافیک هوایی در اعتراض به این تصمیم دولت و شرایط سخت کاریشان، مشاغل خود را ترک کردند.

خصوصی‌سازی فرودگاه‌ها و انتقال مدیریت فرودگاه‌های مادرید و بارسلون به بخش خصوصی، از جمله مفاد طرح ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا بوده است. مساله عمده دیگر، نحوه محاسبه ساعت کار بخش کنترل ترافیک هوایی اسپانیا است.

روز جمعه پس از آنکه اعتصاب غیررسمی کارکنان بخش ترافیک هوایی هواپیماها را زمین‌گیر کرد و سفر ۲۵۰۰۰۰ مسافر را در یکی از شلوغ‌ترین تعطیلات هفتگی اسپانیا دچار وقفه کرد، ارتش مجبور شد مسوولیت برج‌های کنترل را به دست گیرد. نکته اما این است که نیروهای ارتش آموزش‌های لازم برای کنترل ترافیک پروازهای مسافربری را نگذرانده‌اند و با آن آشنایی ندارند. ترک کار توسط کارکنان بخش ترافیک هوایی که مدت‌های طولانی است بر سر شرایط کار و دستمزدهایشان با مقامات دولتی فرودگاه‌های اسپانیا مجادله دارند، به سرعت موجب توقف پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه‌های اصلی اسپانیا شد.

از دیگر بندهای برنامه ریاضتی که به تصویب دولت اسپانیا رسیده است، فروش ۴۹ درصد سهام فرودگاه‌های کشور بوده است، اقدامی که با مخالفت شدید اتحادیه‌ها مواجه شده است. اتحادیه کارکنان کنترل ترافیک هوایی اسپانیا اعلام کرده است که کارکنان تحت پوشش این اتحادیه در اعتصاب از پیش‌تعیین شده‌ای نیستند و این تنها واکنش آنها به فشار‌ها بوده است. رییس این اتحادیه، کامیلو سلا، به خبرنگار رویترز گفته است: «این یک جنبش مردمی است.»

دولت اسپانیا برنامه صرفه‌جویی اقتصادی را برای مقابله با کسری بودجه عظیم، تقویت اقتصاد گرفتار در رکود خود و رفع نگرانی بازار به تصویب رسانده است.

صنعت توریسم یازده درصد اقتصاد اسپانیا را به خود اختصاص می‌دهد و کنفدراسیون هتل‌های اسپانیا اعلام کرده است که این اختلال در کار پروازها میلیون‌ها دلار خسارت به بار خواهد آورد و تصویر اسپانیا به عنوان یک مقصد خوب برای تعطیلات کریسمس را مخدوش خواهد نمود.