گروه بین‌الملل- انتظارات درمورد جمعه سیاه، زمانی که مردم آمریکا به طور سنتی و به طور جدی به خرید تعطیلات می‌پردازند و این مطلب که اقتصاد ممکن است از صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان جان تازه‌ای بگیرد موجب نوسان شاخص‌ها در هفته جاری خواهد شد. تحلیلگران براین باورند که نتیجه مذاکرات برنامه نجات مالی ایرلند نیز بر بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود، اما همچنین هشدار می‌دهند که دیگر کشورهای مقروض منطقه یورو همچنان منشا نگرانی خواهند بود.

در این هفته معاملاتی که به دلیل تعطیلی روز پنج‌شنبه به مناسبت روز شکرگزاری کوتاه است، حجم معاملات اندک خواهد بود. اما سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند که آیا فروش خرده‌فروشی در فروش تعطیلات آنقدر خوب است که موجب افزایش ارزش سهام در ماه دسامبر شود یا خیر.

از آخر تابستان بازارسهام روندی صعودی داشته است به طوری که شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ۳۱ اوت تاکنون ۱۴ واحد جهش کرده است. افزایش‌های بیشتر می‌تواند این روند صعودی را تداوم بخشد. وال‌استریت هفته گذشته را با تغییر اندک به پایان رساند و در هفته قبل از آن دچار کاهش شد. کریس بوربا کارشناس مرکز استاندارد اند پورز در نیویورک می‌گوید: «چشم‌انداز خوش‌بینانه در آستانه فروش تعطیلات کاتالیزوری برای از سرگیری روند صعودی بازار است. اگر فروش ضعیف باشد این مساله می‌تواند به مساله‌ای بزرگ‌تر تبدیل شود.» خرده‌فروشان در پیش‌بینی‌هایشان درمورد فروش تعطیلات خوش‌بین بوده‌اند و سرمایه‌گذاران در انتظار شواهدی هستند که این پیش‌بینی‌ها را تایید کند زیرا نگرانی‌هایی درمورد صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان بر چشم‌انداز اقتصادی سایه افکنده است. این درحالی است که بیکاری ۶/۹ درصدی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که موجب ضعف اقتصادی آمریکا شده است.

هفته گذشته شرکت تارگت آخرین شرکت خرده‌فروشی بود که پیش‌بینی خوشبینانه‌ای ارائه کرد. این شرکت پیش‌بینی کرد در دوره فروش تعطیلات بهترین فروش طی سه سال گذشته را ثبت خواهد کرد. به طور سنتی یک روز پس از روز شکرگزاری فصل خرید تعطیلات در آمریکا آغاز می‌شود و جمعه سیاه نام دارد.

این هفته برخی آمار اقتصادی نیز منتشر می‌شود که از مهمترین آنها دومین برآورد دولت از رشد تولید ناخالص داخلی در فصل سوم است. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا در فصل سوم اندکی بیشتر از برآوردهای قبلی رشد کرده باشد. این هفته همچنین آمار بخش تولید، هزینه مصرف‌کننده و تورم اعلام می‌شود. دو گزارش نیز در مورد بخش مسکن منتشر می‌شود. گزارش فروش مسکن موجود که احتمالا کاهش فروش در ماه اکتبر را نشان خواهد داد و گزارش فروش مسکن نوساز که تغییر اندکی را نشان خواهد داد.