گروه بین‌الملل- روز جمعه پس از آن که چین گام‌های بیشتری برای مهار تورم برداشت، شاخص‌ها در وال‌استریت افزایش اندکی را ثبت کردند. معامله‌گران نگران هستند که اقدام چین برای مهار تورم ممکن است موجب کندی رشد اقتصادی این کشور شود. دولت چین به بانک‌های این کشور دستور داد ذخایر خود را افزایش دهند. این دومین‌بار طی دو هفته گذشته است که چنین دستوری صادر می‌شود. هدف از این کار محدود کردن وام‌دهی و اجتناب از ایجاد حباب سفته‌بازی است. ماه گذشته تورم در چین به بالاترین سطح طی بیش از دوسال گذشته رسید. سرمایه‌گذاران همچنین پیش‌بینی می‌کنند چین به عنوان بخشی از برنامه خود برای کنترل تورم نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

آلن گیل کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز سرمایه‌گذاری ریج ورث می‌گوید: «تا زمانی که دولت چین اقدامات محدودکننده‌تری را اتخاذ کند، این مساله تاحدی موجب توقف بازارهای سهام می‌شود.»

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۲/۲۲ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵/۱۱۲۰۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۴/۳ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۷۳/۱۱۹۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به بخش تکنولوژی است با ۷۲/۳ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش در رقم ۱۲/۲۵۱۸ واحد ثابت شد. شاخص نسدک که کمتر از ۱/۰ درصد افت کرد، تنها شاخصی بود که هفته را با کاهش به پایان رساند. شاخص‌های داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ هفته را با افزایش کمتر از ۱/۰ درصدی پشت‌سر گذاشتند.

از ۱۰ گروه صنعتی تشکیل دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ ارزش سهام هشت شرکت افزایش یافت. ارزش سهام شرکت‌های مواد با ۷/۰ درصد رشد بیشترین افزایش را ثبت کرد. اما ارزش سهام شرکت‌های خدمات رفاهی و شرکت‌های مالی دچار کاهش شد.

در میان شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص میانگین صنعتی داوجونز ارزش سهام شرکت هولت-پکارد با جهش ۹/۱ درصدی بیشترین افزایش را داشت. ارزش سهام شرکت بوئینگ نیز بیشترین کاهش شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص داوجونز را رقم زد و ۰/۱ درصد سقوط کرد.

در بورس نیویورک، بورس آمریکا و بورس نسدک حدود ۸۶/۶ میلیارد سهم معامله شد که این میزان بسیار کمتر از میانگین روزانه ۶۵/۹ میلیارد سهم برآورد شده در سال گذشته بود.

درمیان نشانه‌هایی مبنی براین که ایرلند به پذیرش نجات مالی نزدیک می‌شود، ارزش یورو در برابر دلار ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۳۶/۱ دلار رسید. پس از آن که ایرلند سه بانک از شش بانک خود را ملی اعلام کرد به بخش مالی این کشور آسیب فراوانی وارد شده است.