گروه بین‌الملل- دیروز جمعه قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۸۲ دلار رسید، زیرا به جای اقدامات احتمالی چین برای مهار تورم به نشانه‌های حل بحران بدهی ایرلند توجه کردند. اقدام چین برای مهار تورم موجب کندی رشد اقتصادی این کشور می‌شود و به تقاضا برای نفت آسیب وارد می‌کند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر به ۱۷/۸۲ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۴۱/۱ دلار افزایش در رقم ۸۵/۸۱ دلار ثابت شد.

روز پنج‌شنبه درمیان نشانه‌هایی مبنی براین که ایرلند برای نجات بخش بانکی خود کمک مالی اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت، اعتماد سرمایه‌گذاران تقویت شد. این کشور درپی فروپاشی بازار مستغلات، سه بانک از شش بانک محلی را ملی اعلام کرده است. این نگرانی که سیاست‌گذاران چین برای کاهش تورم اقداماتی را اتخاذ خواهند کرد که به رشد اقتصادی این کشور لطمه وارد خواهد کرد بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. علت این مساله این است که چین در سال جاری پیشتاز رشد مصرف انرژی در جهان بوده است. مرکز ریتربوش اند اسوشیتس در گزارشی عنوان کرد «سهم چین از معادله جهانی خطری نامشخص است و تا زمانی که اهداف پولی این کشور مشخص شود، نفت احتمالا بین بشکه‌ای ۸۰ دلار تا ۸۵ دلار معامله خواهد شد.» برخی از تحلیل‌گران نگران هستند که افزایش قیمت نفت بهبود اقتصادی آمریکا را تضعیف خواهد کرد. مرکز کپیتال اکونومیکس گزارش داد به ازای هر ۱۰ دلار افزایش قیمت نفت، خانوارهای آمریکایی باید برای خرید سوخت سالانه ۲۵ میلیارد دلار بیشتر بپردازند. این موضوع باعث می‌شود آنان ۲۵ میلیارد دلار کمتر برای خرید دیگر کالاها هزینه کنند. تغییر قیمت نفت تاثیر آشکار و فوری بر میزان صرف هزینه خانوار‌ها برای بنزین دارد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه دسامبر قیمت نفت کوره به ۳۰/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۲۳/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۲/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۳۷/۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد.