گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۷ دلار نزدیک شد زیرا افزایش اشتغال در آمریکا این امید را به وجود آورد که تقاضا برای نفت بهبود خواهد یافت. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر به ۹۵/۸۶ دلار رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۳۶ سنت افزایش در رقم ۸۵/۸۶ دلار ثابت شد. افزایش قیمت نفت طی هفته گذشته به دلیل تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر اختصاص ۶۰۰ میلیارد دلار برای خرید اوراق قرضه طی هشت ماه آتی بود. با این اقدام نرخ بهره بلند مدت کاهش می‌یابد و درنتیجه احیای اقتصادی تقویت می‌شود. این پیش‌بینی که فدرال رزرو اوراق قرضه را خریداری می‌کند، بر ارزش دلار تاثیر گذاشت و قیمت نفت را افزایش داد. زیرا نفت به دلار معامله می‌شود و با کاهش ارزش دلار برای سرمایه‌گذارانی که از دیگر ارزها استفاده می‌کنند جذاب‌تر می‌شود. اما افزایش یک هفته‌ای قیمت نفت روز جمعه تقریبا متوقف شد زیرا ارزش دلار اندکی افزایش یافت.

روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد در ماه اکتبر کارفرمایان ۱۵۱ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. این اولین افزایش بزرگ مشاغل طی پنج ماه گذشته بود. این درحالی است که نرخ بیکاری در رقم ۶/۹ درصد باقی ماند.

گزارش مشاغل آمریکا نشان‌دهنده بهبود اقتصادی در این کشور است. بهبود اقتصادی موجب افزایش تقاضا برای سوخت از طرف مصرف‌کنندگان و کسب و کارها می‌شود. اما در کوتاه‌مدت بهبود اقتصادی موجب افزایش ارزش دلار می‌شود و از اشتیاق معامله‌گران برای خرید نفت می‌کاهد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه دسامبر قیمت نفت کوره به ۳۸/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۱۸/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۷/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۱۲/۸۸ دلار معامله شد.