جهان در هفته پیش‌رو - ۱۰ آبان ۸۹

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا

گروه بین‌الملل- فردا، سه‌شنبه، مردم آمریکا برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور پای صندوق‌های رای می‌روند. بسیاری از سیاستمداران پیش‌بینی می‌کنند دموکرات‌ها در این انتخابات شکست خواهند خورد و در مجلس نمایندگان ۵۰ کرسی یا بیشتر را از دست خواهند داد که در این صورت کنترل مجلس را به جمهوری‌خواهان واگذار خواهند کرد. به احتمال زیاد دموکرات‌ها اکثریت سنا را نیز از دست خواهند داد. نتیجه این انتخابات به عنوان رای به باراک اوباما در نظر گرفته می‌شود. اوبامایی که دوران محبوبیتش به پایان رسیده است.

آغاز بزرگ‌ترین سرشماری در چین

امروز دوشنبه بزرگ‌ترین سرشماری تاریخ چین آغاز می‌شود. برای نخستین‌بار خارجی‌ها، شهروندان هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان که در سرزمین اصلی چین زندگی می‌کنند در این سرشماری گنجانده می‌شوند.

محاکمه روزنامه‌نگار انگلیسی در سنگاپور

روز چهارشنبه ۳ نوامبر دادگاهی در سنگاپور در مورد پرونده آلن شادریک رای خواهد داد. شادریک روزنامه نگار هفتاد و پنج ساله انگلیسی، متهم است که با نگارش کتابی درباره استفاده از مجازات اعدام در سنگاپور به دادگاه اهانت کرده است. دادستان معتقد است شادریک وجهه سنگاپور را مخدوش کرده است.

برگزاری انتخابات در میانمار

روز یکشنبه ۷ نوامبر انتخابات نادری در میانمار برگزار خواهد شد. گرچه این انتخابات چندان آزاد نیست (آنگ سان سو کی، مشهورترین سیاستمدار این کشور، در حصر خانگی باقی خواهد ماند)، بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد مبارزات انتخاباتی و بحث‌های سیاسی آزادانه‌ وجود خواهد داشت.

منبع: اکونومیست