گروه بین‌الملل- روز دوشنبه اخبار خوش بانک‌ها و شرکت‌های ساختمانی موجب افزایش شاخص‌ها در وا‌ل‌استریت شد. نتایج درآمدی بهتر از حد انتظار موسسه مالی سیتی‌گروپ افزایش بیش از ۲ درصدی ارزش سهام بخش مالی را درپی داشت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز ۸۱ واحد رشد کرد.

موسسه مالی سیتی‌گروپ اعلام کرد تعداد کمی از مشتریان وام‌هایشان را بازپرداخت نکرده‌اند. این امر نشانه‌ دلگرم‌کننده‌ای است مبنی براین که ترازنامه مشتریان ممکن است بهبود یابد. ارزش سهام سیتی‌گروپ ۶/۵ درصد جهش کرد و این امر موجب افزایش ارزش سهام دیگر بانک‌ها از جمله ولزفارگو و موسسه مالی جی‌پی مورگان شد.

انجمن ملی دلالان معاملات ملکی آمریکا گزارش داد شاخص بازارمسکن این انجمن که اعتماد شرکت‌های ساختمانی را به فروش خانه‌های نوساز اندازه‌گیری می‌کند، در ماه اکتبر تا ۳ واحد افزایش یافته است. این نخستین افزایش این شاخص از ماه ژوئن تاکنون بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۱/۸۰ واحد یا ۷۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۹/۱۱۱۴۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۲/۸ واحد یا ۷۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۱/۱۱۸۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۹/۱۱ واحد یا ۴۸/۰ درصد جهش کرد و به ۶۶/۲۴۸۰ واحد رسید.

اما دیروز سه‌شنبه درمیان گزارش خوب درآمدی موسسه مالی سیتی‌گروپ و گزارش‌های درآمدی متفاوت شرکت‌های اپل و آی‌بی‌ام، بورس‌های جهان وضع متفاوتی پیدا کردند.

شرکت‌های اپل و آی‌بی‌ام پس از پایان معاملات روز دوشنبه نتایج درآمدی خود را منتشر کردند. شرکت اپل اعلام کرد درآمد خالص این شرکت در دوره جولای-سپتامبر ۷۰ درصد افزایش یافته است، اما پیش‌بینی کرد سود این شرکت در فصل چهارم کمتر از انتظار تحلیل‌گران افزایش خواهد یافت. شرکت آی‌بی‌ام نیز گزارش داد درآمد خالص این شرکت ۱۲ درصد رشد داشته، اما قراردادهای جدید برای سومین فصل متوالی دچار کاهش شده است.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد کاهش یافت. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد رشد کرد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه تغییر چندانی نکرد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹۶/۴۰ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۵/۹۵۳۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۰/۱ درصد سقوط کرد و به ۳۲/۱۸۵۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۷۰/۴۶۵۵ واحد رسید.

در دیگر نقاط آسیا شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۱ درصد جهش کرد و به ۰۷/۲۳۷۲۶ واحد رسید. بورس‌های هندوستان، مالزی، تایلند، سنگاپور و اندونزی نیز با افزایش روبه‌رو شدند.

این خبر که دولت چین تحت استراتژی اقتصادی این کشور طی پنج سال آینده صرف هزینه در بخش‌هایی چون تکنولوژی زیستی و انرژی‌های جایگزین را افزایش خواهد داد موجب خوش‌بینی سرمایه‌گذاران شد. این امر جهش ۶/۱ درصدی شاخص شانگهای کامپوزیت چین را درپی داشت.