گروه بین‌الملل- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که تلاش برای بنای جامعه چندفرهنگی که در آن مردم به خوشی در کنار هم زندگی کنند، «کاملا شکست خورده است.» به گزارش بی.‌بی‌.سی اظهارات خانم مرکل در حالی مطرح می‌شود که ضدیت با مهاجران خارجی در آلمان طرفداران زیادی پیدا کرده و حتی برخی سیاستمداران احزاب اصلی این کشور را نیز در برگرفته است. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده بیش از ۳۰ درصد از مردم آلمان معتقدند که این کشور «به دست خارجی‌ها افتاده است.» مرکل در سخنرانی خود تحت عنوان «چندفرهنگی» که در پوتسدام و برای اعضای جوان حزبش، اتحاد دموکرات مسیحی، ایراد شد گفت در دهه ۶۰ آلمان، از کارگران خارجی خواست به این کشور بیایند؛ اما اکنون آنها در این کشور زندگی می‌کنند.

صدراعظم آلمان گفت: «و البته این رویکرد (ساخت یک جامعه) چند فرهنگی و زندگی در کنار یکدیگر و لذت بردن از یکدیگر شکست خورده است، کاملا شکست خورده است.» مرکل مشخصا به اظهارات اخیر کریستین وولف رییس‌جمهوری آلمان اشاره کرد که گفته بود اسلام همانند مسیحیت و یهودیت «بخشی از آلمان» است.

او ضمن تایید این موضوع ادعا کرد که مهاجرانی که در آلمان زندگی می‌کنند باید گام‌های بیشتری برای یکپارچگی با محیط بردارند و به سرعت زبان آلمانی بیاموزند. میلیون‌ها مهاجر عرب و ترک در آلمان زندگی می‌کنند و از سطح زندگی نسبتا پایینی برخوردارند. هفته پیش صدر اعظم آلمان و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در ملاقات خود متعهد شدند اقدامات بیشتری برای تقویت وضع ۲ و میلیون ۵۰۰ هزار مهاجر ترک در آلمان انجام دهند.