پیروزی بزرگ در انتظار جمهوری‌خواهان

ستاد انتخاباتی هری رید رهبر اکثریت دموکرات سنا- عکس:GETTY IMAGES

احسان ابطحی

در فاصله تنها دو هفته تا انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر کنگره ایالات‌متحده و برخی از فرمانداری‌ها، دموکرات‌ها نگران از دست دادن اکثریت خود در مجلس نمایندگان هستند و جمهوری‌خواهان در تلاشند تا به پیروزی‌های بزرگی در سنا دست یابند تا کنترل کنگره را در اختیار بگیرند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، همه تحلیل‌هایی که از اردوگاه دو حزب بزرگ آمریکا منتشر می‌شود، نشان می‌دهند که اوضاع به نفع جمهوری‌خواهان است. سیاست‌های باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در میان طیف گسترده‌ای از آمریکایی‌ها نا‌محبوب است. نگرانی و خشم از بیکاری و کسری بودجه شدید، رای‌دهندگان محافظه‌کار را تقویت می‌کند و در نهایت می‌توان گفت که لیبرال‌ها دلسرد و نا‌امید شده‌اند.این در حالی است که گروه‌های خصوصی در حال سرازیر کردن مقدار زیادی پول به ستاد‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان هستند. تقریبا همه پیام‌های دموکرات‌ها برای به دست آوردن نظر مثبت مردم نا‌کام مانده‌است و همین موضوع اوباما را ناچار کرده‌است تا به دنبال فرمولی برای پیروزی باشد.همزمان اوباما در یک همایش انتخاباتی در جمع دموکرات‌ها اعتراف کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی آمریکا، شور و شوق مبارزات انتخاباتی دو سال گذشته، یعنی زمانی که او برای راه‌یابی به کاخ سفید تلاش می‌کرد، از بین رفته‌است. رییس‌‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد که جمهوری‌خواهان در تلاشند تا خشم مردم را هدایت کنند و همه راه‌هایی را که به صندوق‌های رای ختم می‌شود، ناکام بگذارند.

اوباما که در بین جمعیتی حدود ۱۰ هزار نفر سخن می‌گفت در این‌باره اظهار داشت: «‌هیچ تردیدی وجود ندارد که این انتخابات، انتخابات دشواری خواهد بود.» رییس‌جمهوری ایالات‌متحده ادامه داد: «‌و این به دلیل آن است که ما به عنوان یک ملت در دورانی به سر می‌بریم که به طرزی باور نکردنی دشوار است.»در شرایطی که آرای ابتدایی در بسیاری از ایالت‌ها در راه است، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا با تمرکز بر منابع خود اختلاف آرا با جمهوری‌خواهان را در بسیاری از ایالت‌ها کاهش دهند تا از شدت شکست احتمالی در انتخابات آینده، بکاهند.باب کری، سناتور پیشین ایالت نبراسکا که زمانی ریاست کمیته مبارزات انتخاباتی دموکرات‌ها در سنا را بر‌عهده داشت، در این‌باره گفت: «‌‌نتایج انتخابات، شور و شوق انتخاباتی در اردوگاه راست‌ها و در نقطه مقابل نبود این شور و اشتیاق در اردوگاه چپ‌ها، شب بزرگی را برای جمهوری‌خواهان رقم خواهد زد.»کری اضافه کرد: «‌در حالی که دموکرات‌ها اکنون قدرت را در اختیار دارند، نرخ بیکاری به ۶/۹ درصد رسیده‌است. گفتن آن دشوار است اما اوضاع می‌توانست از این هم بدتر باشد.» نتایج نظر‌سنجی‌ها، گزارش‌های مالی ستاد‌های انتخاباتی و سخنان مشاوران در هر دو حزب همگی نشان می‌دهند که میزان نارضایتی رای‌دهندگان از دموکرات‌ها شبیه سال ۱۹۹۴ میلادی، یعنی زمانی است که بیل کلینتون دموکرات، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده بود اما جمهوری‌خواهان موفق شدند تا پس از ۴۰ سال اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند. با این حال دموکرات‌ها در همه سطوح در حال مبارزه برای کاستن از شدت شکست هستند.

این همه در حالی است که جمهوری‌خواهان به ۴۰ کرسی نیاز دارند تا اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، اکثریتی که آن را چهار سال پیش از دست دادند. حتی بسیاری از دموکرات‌ها هم این موضوع را پذیرفته‌اند که شاید جمهوری‌خواهان بیش از این ۴۰ کرسی مورد نیاز را به دست آورند.پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات روز دوم نوامبر - یازدهم آبان- و به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان از سوی آنان باعث خواهد شد تا نانسی پلوسی، رییس این مجلس از این سمت کنار گذاشته شود. پلوسی که نماینده ایالت کالیفرنیاست اولین زن در تاریخ ایالات‌متحده بود که به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید. هر روز شواهد جدیدی از مقامات رسمی حزب دموکرات به دست می‌آید که نشان می‌دهد اعضای دموکرات مجلس نمایندگان کرسی‌های خود را از دست خواهند داد و تلاش آنها برای انتخاب مجدد، تلاشی ناامیدانه است. این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان در حال گسترده‌تر کردن میدان نبرد برای به دست آوردن کرسی‌های سنا هستند، اقدامی که زمانی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. در هفته پیش‌رو، جمهوری‌خواهان یا گروه‌هایی که رهبری آنان را جمهوری‌خواهان بر‌عهده دارند، قصد دارند تا در ۸۲ حوزه انتخاباتی دیگر که رقابتی به نظر می‌رسد و ممکن است نظر رای‌دهندگان در این حوزه‌ها در دقایق آخر تغییر کند، پول خرج کنند.دموکرات‌های ناامید که انتظار دارند حدود ۴۰ کرسی را در مجلس نمایندگان از دست بدهند، قصد دارند تا ۵۹ آگهی تبلیغاتی تلویزیونی را در روزهای آینده در سرتاسر ایالات‌متحده به روی آنتن ببرند. این در شرایطی است که رییس ستاد تبلیغاتی نامزدهای دموکرات مجلس نمایندگان اخیرا تبلیغات میلیون دلاری شماری از نامزدها از جمله استیو دیریهائوس و مری جو کیلوری از ایالت اوهایو، سوزان کاسماس از ایالت فلوریدا، بتسی مارکی از ایالت کلورادو و استیو کاگان از ایالت ویسکانسین را لغو کرد.

با توجه به ناپایداری آرای نامزدهای انتخاباتی، دموکرات‌ها به جای هزینه کردن برای این نامزدها، ترجیح دادند تا پول را به نفع نامزدهایی هزینه کنند که اکنون نماینده هستند و جایگاه آنها زمانی مطمئن به نظر می‌رسید؛ مانند رائول گریجالوا، نماینده ایالت آریزونا. استفانی هرسث سندلین که نماینده ایالت داکوتای جنوبی در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده است، از جمله این افراد به شمار می‌رود.این در حالی است که ستاد انتخاباتی نامزدهای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در ماه سپتامبر موفق شد ۱۶ میلیون دلار در آمد‌زایی داشته باشد. این ستاد انتخاباتی اکنون ۶/۴۱ میلیون دلار در بانک دارد. درآمدزایی ستاد انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم رقم بسیار زیادی است. اما میزان دقیق آنها به دلیل هزینه‌های سنگین گروه‌های خارج از حزب جمهوری‌خواه که معمولا هویت کمک‌کنندگان را فاش نمی‌کنند، گمراه‌کننده است. این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن اکثریت مجلس سنا هم باید ۱۸ کرسی به دست آورند و همزمان باید بتوانند از ۱۰ کرسی از ۱۹ کرسی دموکرات‌‌ها را هم به دست آورند. این کار، کار بسیار دشواری است اما دست نیافتنی نیست. دموکرات‌ها همچنین خطر از دست دادن فرمانداری ایالت‌هایی را احساس می‌کنند که اکنون قدرت را در آنها در اختیار دارند و ایالت‌هایی بسیار حساس در انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌روند. این ایالت‌ها عبارتند از اوهایو، پنسیلوانیا، میشیگان، آیوا، ویسکانسین، مین و نیو مکزیکو. همچنین انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان بتوانند فرمانداری ایالت‌های اوکلاهوما، کانزاس، وایومینگ، تنسی، ایلینوی و شاید اورگان را هم به دست آورند.

دموکرات‌ها اما بخت زیادی برای به دست آوردن فرمانداری چهار‌ ایالت از پنج ایالتی را دارند که اکنون یک جمهوری‌خواه فرماندار آن است؛ مانند ایالت‌های کالیفرنیا و احتمالا فلوریدا.