گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه به دلیل گزارش ناامیدکننده مشاغل و نگرانی از تحقیق درمورد ضبط مسکن توسط بانک‌ها، شاخص‌ها در وال‌استریت تغییر چندانی نکردند. ارزش سهام بانک‌ها و بخش مالی دچار کاهش شد زیرا شرکت‌های بیشتری ضبط مسکن را به حالت تعلیق درآوردند. روز چهارشنبه دادستان‌های ۵۰ ایالت آمریکا اعلام کردند قصد دارند دراین مورد تحقیق کنند که آیا بانک‌ها پیش از ضبط صدها هزار خانه همه مراحل لازم را طی کرده‌اند یا خیر.

ارزش سهام بانک آمریکا، موسسه مالی ولزفارگو، موسسه مالی سیتی‌گروپ و موسسه مالی جی‌پی مورگان بین ۲ درصد تا ۵ درصد سقوط کرد.

در ماه‌های اخیر هر معیاری که نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن اوضاع بازارکار بوده کاهش شاخص‌ها در وال‌استریت را درپی داشته است. اما گزارش‌های ناامیدکننده بازارکار این تصور را به وجود آورده است که فدرال رزرو برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی گام‌هایی را برمی‌دارد.

وزارت کار آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند تا ۱۳ هزار نفر افزایش یافته و به ۴۶۲ هزار نفر رسیده است. این دومین افزایش تعداد تقاضاها در دو ماه گذشته بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۱/۱ واحد یا کمتر از ۰۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۵۷/۱۱۰۹۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۹/۴ واحد یا ۳۶/۰ درصد افت کرد و به ۸۱/۱۱۷۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۵/۵ واحد یا ۲/۰ درصد سقوط کرد و به ۳۸/۲۴۳۵ واحد رسید.

دیروز جمعه بورس‌های جهان وضع متفاوتی داشتند زیرا سرمایه‌گذاران خود را برای سخنرانی رییس فدرال رزرو آمریکا آماده می‌کردند. این سخنرانی نشانه‌ای از برنامه فدرال رزرو برای تقویت اقتصاد شماره یک جهان به دست می‌دهد.

بورس‌های آسیا به دلیل افزایش ارزش ین و گزارش ناامیدکننده مشاغل آمریکا دچار کاهش شدند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲۶/۸۳ واحد یا ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۹/۹۵۰۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۳/۲۳۷۵۷ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۰۰/۴۶۸۹ واحد رسید. اما بورس چین از این روند کاهش پیروی نکرد و شاخص شانگهای کامپوزیت ۲/۳ درصد جهش کرد و به ۱۶/۲۹۷۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۲۹/۱۹۰۲ واحد رسید. بورس سنگاپور ۵/۰ درصد افزایش یافت. بورس‌های تایوان، هندوستان، مالزی و اندونزی با کاهش روبه‌رو شدند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۲/۰ درصد رشد کرد اما شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد کاهش یافت.