گروه بین‌الملل- اواخر روز جمعه وزارت کار آمریکا گزارش تازه خود را از وضعیت اشتغال کشور منتشر ساخت.

بنا به گزارش بلومبرگ، بر اساس این آمار جدید، ایالات‌متحده در ماه سپتامبر بیش از پیش‌بینی‌ها شاهد کاهش مشاغل خود بوده است چون دولت‌های محلی، معلم‌ها و سایر کارکنان دولت را از کار برکنار کردند تا خود را برای کاهش درآمدهای مالیاتی آماده سازند. بر اساس آنچه دیروز در واشنگتن توسط وزارت کار آمریکا اعلام شد، در ماه سپتامبر ۹۵،۰۰۰ شغل در ایالات متحده از بین رفت. این در شرایطی است که در ماه پیش از آن یعنی اوت ۵۷،۰۰۰ شغل از بین رفته بود. شرکت‌ها توانستند تنها ۶۴،۰۰۰ شغل ایجاد کنند که این میزان کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. نرخ بیکاری در آمریکا به سطح ۶/۹ درصد رسیده است.

بیکاری موجب شده است هزینه مصرف‌کنندگان آمریکایی که بزرگترین بخش از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد، کاهش دهد و این مساله باعث خواهد شد نرخ رشد اقتصادی آمریکا تا سال ۲۰۱۱ محدود شود.

در نظرسنجی بلومبرگ از ۸۳ اقتصاددان پیش‌بینی شده بود که نرخ بیکاری به ۷/۹ درصد می‌رسد. اما پیش‌بینی شده بود در مجموع ۵۰۰۰ شغل از تعداد مشاغل کاسته شود و انتظار می‌رفت بخش خصوصی ۷۵،۰۰۰ شغل به تعداد مشاغل بیافزاید. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها در ماه اوت ۹۳،۰۰۰ نفر و در ماه پیش از آن یعنی جولای ۱۱۷،۰۰۰ نفر را استخدام کردند که نشان می‌دهد سرعت رشد اشتغال رو به کندی گذاشته است. آمار جدید وزارت کار آمریکا حاکی از آن است که در ماه گذشته میلادی ۱۵۹،۰۰۰ شغل دولتی از میان رفته است. دولت مرکزی و دولت‌های محلی ۸۳،۰۰۰ شغل از میزان استخدام‌های خود کاسته‌اند و آژانس‌های فدرال ۷۶،۰۰۰ شغل را از دست داده‌اند چون کارکنان بخش سرشماری بیکار شده‌اند.

دولت مرکزی و دولت‌های محلی از نیوجرسی گرفته تا کالیفرنیا در حال بیکار کردن کارکنان خود هستند تا بتوانند بودجه‌های خود را تراز نمایند چون کاهش ارزش املاک و مستغلات و رشد کند اقتصادی موجب کاهش درآمدهای مالیاتی آن‌ها شده است. مدارس دولتی در نیوجرسی سال تحصیلی را در شرایطی آغاز می‌کنند که ۱۰،۰۰۰ شغل در آن‌ها از بین رفته است. از این رقم ۷،۰۰۰ شغل مربوط به معلم‌هایی است که ترجیح دادند بازنشسته شوند. این تصمیم آن‌ها در پی آن اتخاذ شد که فرماندار این ایالت ۳/۱ میلیارد دلار از کمک‌های بودجه‌ای به مدارس را کاهش داد. این گزارش مشاغل آخرین گزارش مشاغل آمریکا تا پیش از برگزاری انتخابات ماه نوامبر کنگره است. انتخاباتی که ممکن است بخاطر اداره نامطلوب اقتصاد کشور توسط اوباما، اکثریت را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا از دست دموکرات‌ها خارج سازد.