گروه بین‌الملل- دیروز کمیته نوبل، یکی از مخالفان دولت چین به نام لیو شائوبو را که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد، به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد. بنا به گزارش آسوشیتد پرس، کمیته نوبل علت این انتخاب را «مبارزات طولانی و عاری از خشونت شائوبو برای حقوق اولیه بشر» اعلام کرد. اما بی‌شک اهدای این جایزه خشم دولت چین را برانگیخته خواهد ساخت چون پیش از این دولت این کشور به کمیته نوبل هشدار داده بود که پکن اهدای جایزه صلح نوبل به این معترض سیاست‌های دولت چین را به عنوان توهینی به دولت این کشور تلقی خواهد کرد و از این کمیته خواسته بود جایزه صلح را به او ندهد. توربیورن یاگلند، رییس نروژی کمیته نوبل دیروز اعلام کرد که لیو شائوبو نماد مبارزات حقوق بشری در چین است و دولت این کشور باید انتظار آن را داشته باشد که سیاست‌هایش مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

یاگلند گفت: «چین هم به لحاظ اقتصادی به قدرت بزرگی تبدیل شده است و هم به لحاظ سیاسی و این طبیعی است که قدرت‌های بزرگ مورد نقد قرار گیرند.»

به‌رغم روش مبارزاتی بسیاری از مخالفان چینی که مورد سرکوب دولت چین قرار گرفتند، روش شائوبوی ۵۴ ساله تلاش برای تغییرات سیاسی تدریجی و صلح‌آمیز بوده است و نه تقابل خشونت‌آمیز با دولت. اما او از دسامبر گذشته به اتهام تلاش برای براندازی دولت چین و شرکت در تظاهرات میدان تیانانمن در سال ۱۹۸۹ دستگیر و به ۱۱ سال زندان محکوم شد و هم‌اکنون در حال گذراندن محکومیت خود است.

از جمله دیگر کاندیداهای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ می‌توان به سیما سمر، فعال حقوق زنان در افغانستان و اسوتلانا گانوشکینا، فعال حقوق بشر در روسیه اشاره کرد. خبرگزاری ‌ان‌تی‌بی نروژ گزارش داد که هلموت کهل، صدراعظم اسبق آلمان نیز به دلیل نقشش در اتحاد آلمان در ۲۰ سال پیش کاندیدای این جایزه بود.