گروه بین‌الملل- دیروز سه‌شنبه اکثر بورس‌های جهان افزایش اندکی را ثبت کردند زیرا سرمایه‌گذاران به‌رغم هشدار یک مرکز رتبه‌بندی به کاهش رتبه اعتبارات ایرلند، به کاهش غیرمنتظره نرخ بهره در ژاپن اهمیت دادند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۸/۵۵۸۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۹۸/۶۱۵۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۷/۰ درصد جهش کرد و به ۹۶/۳۶۷۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با افزایش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۰۰/۱۰۷۳۶ واحد رسید.

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را کاهش داد و به ۱/۰ درصد یعنی نزدیک به صفر رساند. این بانک همچنین اعلام کرد به منظور تقویت بهبود اقتصادی و کاهش ارزش ین ۶۰ میلیارد دلار بودجه برای خرید اوراق قرضه دولتی و دیگر دارایی‌ها فراهم خواهد کرد. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۷۰/۱۳۷ واحد یا ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۷۶/۹۵۱۸ واحد رسید.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۴/۲۲۶۳۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی اندکی کاهش یافت و به ۹۴/۱۸۷۸ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۹۰/۴۶۰۶ واحد رسید.

روز دوشنبه نیز شاخص‌ها در وال‌استریت با کاهش روبه‌رو شدند زیرا سرمایه‌گذاران که از افزایش بزرگ ماه سپتامبر سود برده بودند در آستانه هفته‌ای مملو از گزارش‌های درآمدی و اقتصادی از بازار سهام عقب‌نشینی کردند.

پس از آنکه سفارشات کارخانه‌ای اندکی بیش از انتظارات کاهش یافت وعقد قرارداد برای مسکن نوساز کمتر از سطح سال گذشته باقی ماند، شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۸۰ واحد سقوط کرد. در ماه اوت سفارشات کارخانه‌ای ۵/۰ درصد کاهش یافت که این میزان اندکی کمتر از کاهش ۴/۰ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

داگ روبرتس کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز چنل کپیتال ریسرچ می‌گوید طی شش ماه گذشته محدوده معاملات وسیع بوده است. با توجه به این که وال‌استریت به بالاترین سطح این محدوده نزدیک می‌شود، کاهش روز دوشنبه تعجب‌برانگیز نیست. دراین هفته آمار اقتصادی‌ای منتشر می‌شود که برای بازارسهام بسیار مهم است. روز جمعه گزارش ماهانه مشاغل آمریکا منتشر می‌شود و روز پنج‌شنبه شرکت آلکوآ گزارش درآمدی خود را ارائه می‌کند.‌ گزارش درآمدی این شرکت آغازگر فصل درآمدی جدید است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۱/۷۸ واحد یا ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۷/ ۱۰۷۵۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۱/۹ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۳/۱۱۳۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۳/۲۶ واحد یا ۱/۱ درصد افت کرد و به ۵۲/۲۳۴۴ واحد رسید.