جمهوری‌خواهان همچنان پیشتازند

در فرهنگ سیاسی آمریکا الاغ نماد دموکرات‌ها و فیل نماد جمهوریخواهان است

احسان ابطحی

بر‌اساس یافته‌های نظر‌سنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای.‌بی.‌سی نیوز که روز سه‌شنبه و در آستانه انتخابات ماه آینده کنگره ایالات‌متحده منتشر شد، جمهوری‌خواهان با اختلاف بسیار اندکی از دموکرات‌ها پیش هستند، اما دموکرات‌ها موفق شده‌اند فاصله خود را با جمهوری‌خواهان به شدت کاهش دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه واشنگتن پست، ۴۹ درصد از رای‌دهندگان احتمالی در انتخابات به جمهوری‌خواهان رای خواهند داد در شرایطی که ۴۳ درصد از آنان به نفع دموکرات‌ها رای خود را به صندوق می‌اندازند. این در شرایطی است که چهار سال پیش در چنین روزهایی و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی، دموکرات‌ها از رقبای جمهوری‌خواه خود ۱۲ درصد پیش بودند و از آن روز تا‌کنون کنترل هر دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا را که در مجموع کنگره را تشکیل می‌دهند، در اختیار دارند.

نتایج این نظر‌سنجی در شرایطی منتشر می‌شود که همین دو نهاد ماه گذشته نظر‌سنجی مشابهی را منتشر کرده‌بودند که بر اساس آن ۵۳ درصد از رای‌دهندگان به جمهوری‌خواهان رای می‌دادند و تنها ۴۰ درصد گفته بودند که رای خود را به نفع نامزدهای دموکرات به صندوق می‌اندازند. این در حالی است که دموکرات‌ها به شدت در تلاشند تا اکثریت کنگره را که هم‌اکنون در اختیار دارند، حفظ کنند.

در یکی از پرسش‌های نظر‌سنجی اخیر از رای‌دهندگان پرسیده شده است که به نامزد‌های کدام حزب رای‌ خواهند داد و پس از پاسخ به این پرسش بود که پیشتاز بودن جمهوری‌خواهان مشخص شد.

بر‌اساس یافته‌های نظر‌سنجی اخیر همچنین از رای‌دهندگان این سوال پرسیده ‌شد که کدام حزب را برای مدیریت مسائل مهمی همچون اقتصاد و خدمات درمانی موفق‌تر می‌دانید و پس از پاسخ به این پرسش بود که آشکار شد دموکرات‌ها در افکار عمومی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

چهل و یک درصد از رای‌دهندگان در پاسخ به این پرسش که به نظرشان کدام حزب بهتر می‌تواند از عهده مشکلات اساسی ایالات‌متحده بر‌بیاید، دموکرات‌ها را انتخاب کردند در شرایطی که تنها ۳۹ درصد گفتند که جمهوری‌خواهان گزینه بهتری هستند. چهار سال پیش در چنین روزهایی و پس از از انجام این نظر‌سنجی مشخص شد که دموکرات‌ها ۱۹ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر هستند.

امروز اما جامعه ایالات‌متحده در پاسخ به این پرسش به شدت دو قطبی شده‌‌ است و احساسات مردم ایالات‌متحده شبیه احساسات آنها در اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی، یعنی آخرین باری است که جمهوری‌خواهان موفق شدند اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دست آورند.

این در شرایطی بود که ۱۵ درصد از رای‌دهندگان هم گفتند که به هیچ‌کدام از این دو حزب برای فایق آمدن بر معضلات بزرگ آمریکا اعتماد ندارند. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، نزدیک سه چهارم از رای‌دهندگانی که خود را جمهوری‌خواه معرفی کردند گفتند که انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی از همه انتخابات گذشته که در طول زندگی آنها انجام شده‌، مهم‌تر است.

یافته‌های این نظر‌سنجی همچنین نشان می‌دهد که ناخرسندی مردم از نمایندگان کنگره همچنان زیاد است به نحوی که تنها

۲۳ درصد از رای‌دهندگان گفتند که عملکرد کنگره را تایید می‌کنند. ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی عملکرد دموکرات‌ها را مورد تایید قرار ندادند و ۶۷ درصد از آنها چنین نظری در مورد جمهوری‌خواهان داشتند.

این نظر‌سنجی همچنین نشان می‌دهد که رای‌دهندگان مستقل بیشتر به جمهوری‌خواهان گرایش پیدا کرده‌اند تا دموکرات‌ها. بر‌اساس این نظر‌سنجی، ۵۳ درصد از افرادی که به هیچکدام از احزاب وابستگی ندارند و مستقل محسوب می‌شوند گفته‌اند که در انتخابات ماه نوامبر به جمهوری‌خواهان رای خواهند داد در حالی که تنها ۳۳ درصد از این افراد تاکید کرده‌اند که رای خود را به نفع نامزدهای دموکرات‌ها خواهند داد.

از سوی دیگر یک سوم رای‌دهندگان بر‌این باورند که نامزد‌های وابسته به جنبش حزب چای می‌توانند فرهنگ سیاسی حاکم بر واشنگتن را در مسیری مثبت تغییر دهند و ۱۵ درصد هم گفتند که به شدت از این جنبش محافظه‌کار پوپولیست حمایت می‌‌کنند.

نرخ تایید عملکرد باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده هم به همان‌جایی که در ماه ژوئیه بود، بازگشت. این نرخ در ماه گذشته به کمترین میزان خود پس از ورود اوباما به کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۰۸- اول بهمن ۱۳۸۷ - رسیده بود. همچنین نامزدهای دموکرات در برخی از ایالت‌ها از نامزدهای جمهوری‌خواهان پیشی گرفته‌اند و در بسیاری از ایالت‌های دیگر هم فاصله خود را با نامزد‌های جمهوری‌خواه کاهش داده‌اند.

این نظر‌سنجی از میان حدود هزار نفر و بین روزهای ۳۰ سپتامبر تا سوم اکتبر -هشتم تا یازدهم مهر- انجام شد و می‌تواند بین مثبت و منفی ۵/۳ درصد خطا داشته باشد.