گروه بین‌الملل- در نخستین ساعات بامداد دیروز، دوشنبه، گروهی از افراد مسلح در نزدیکی پایتخت پاکستان، اسلام‌آباد، بار دیگر به تانکرهایی که برای نیروهای ناتو در افغانستان سوخت حمل می‌کردند یورش بردند و آن‌ها را به آتش کشیدند. ساعاتی بعد طالبان مسوولیت این حمله و حمله مشابه دیگری که پیش از آن در سند روی داد را بر عهده گرفت و تهدید کرد که حملات بیشتری از این دست در پیش است. سخنگوی گروه «تحریک‌طالبان پاکستان» (ت.ت.پ) به نام اعظم طریق در تماس تلفنی خود از نقطه نامشخصی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما مسوولیت حمله به تانکرها و کامیون‌های حامل سوخت ناتو را برعهده می‌گیریم. من درباره دو حمله صورت‌گرفته در سند و اسلام‌آباد سخن می‌گویم.»

وی افزود: «ما در آینده حملات بیشتری از این دست را ترتیب خواهیم داد. ما اجازه نخواهیم داد از خاک پاکستان به عنوان مسیر پشتیبانی نیروهای ناتو مستقر در افغانستان استفاده شود.» او گفت: «این اقدامی تلافی‌جویانه در برابر حملات هواپیماهای بدون سر‌نشین ناتو است.»

در این حمله دست کم شش نفر کشته و تعدادی زخمی شده‌اند و حدود بیست تانکر نیز آتش گرفته و سوخته است.

یکی از فرماندهان پلیس اسلام آباد گزارش داده است که این ستون تدارکاتی ناتو هنگام توقف برای سوختگیری در نزدیکی انبار متعلق به پالایشگاه نفتی اتوک، در راولپندی، واقع در نزدیکی پایتخت، هدف حمله قرار گرفت. وی گفته است که مهاجمان مسلح با نزدیک شدن به محل توقف تانکرها، ضمن تیراندازی، به سوی آنها بطری‌های آتشزا پرتاب کردند.

مقامات محلی گفته‌اند که محافظان امنیتی و ماموران پلیس حاضر در محل به سوی مهاجمان تیراندازی کردند و تبادل آتش بین دو طرف برای مدتی ادامه داشت.

گفته می‌شود اغلب قربانیان این حادثه رانندگان آنها و همراهانشان بوده‌اند. روز جمعه افراد مسلح به تعدادی از تانکرهای ناتو در نزدیکی مرز ایالت‌های سند و بلوچستان پاکستان حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند اما ظاهرا این حمله تلفاتی نداشت. حملات اخیر در حالی گزارش می شود که از اواخر هفته گذشته، دولت پاکستان گذرگاه مرزی تورخم، واقع در شمال این کشور را روی رفت و آمد مرزی بسته است و کاروان‌های تدارکاتی ناتو در افغانستان ناگزیر بوده‌اند از مسیرهای دیگری استفاده کنند.

در روزهای اخیر، شورشیان مسلح به تلافی تشدید عملیات نیروهای ائتلاف علیه مواضع شورشیان در داخل خاک پاکستان به حملات سنگین‌تری علیه کاروان‌های تدارکاتی ناتو دست زده‌اند.

نیروهای ائتلاف هدف از حملات نظامی به هدف‌هایی در داخل خاک پاکستان را از میان بردن شورشیان وابسته به گروه‌های تندرو و جلوگیری از تمرکز آنها در این مناطق اعلام می کنند.