یک زن در آستانه ریاست‌جمهوری برزیل

عکس:AFP

خانم دیلما روسف که از حمایت کامل رییس‌جمهور فعلی برزیل برخوردار است با کسب ۸/۴۶ درصد از آرا بالاترین رای را به خود اختصاص داد که در صورت حفظ محبوبیت، شانس اول پیروزی در مرحله دوم خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشیده شد

گروه بین‌الملل‌- اوج‌گیری بی‌سابقه آرای نامزد سبز‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل باعث شد تا این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

این در حالی است که نامزد مورد حمایت لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهوری برزیل، با کسب ۸/۴۶ درصد از آرا نتوانست به اولین رییس‌جمهوری زن این کشور تبدیل شود. اگرچه همچنان شانس اول کسب این مقام در مرحله دوم است.

به گزارش روزنامه گاردین، آرای شمرده شده نشان می‌‌دهند دیلما روسف که زمانی یک شورشی چپ‌گرا بوده و اکنون نامزد حزب کارگران (PT) است، شاید همچنان بتواند در دور اول به عنوان رییس‌جمهوری برزیل انتخاب شود اما این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد زیرا نظر‌سنجی‌های انجام شده در هفته‌های اخیر حاکی از سقوط آرای او در میان رای‌دهندگان برزیلی بود.

این در شرایطی بود که خانم مارینا سیلوا که از طرفداران سر‌سخت محیط زیست است موفق شد ۱۹ درصد آرا را به دست آورد.

خوزه سرا، مهمترین و اصلی‌ترین رقیب روسف از حزب سوسیال دموکرات هم موفق شد ۳۳ درصد آرا را کسب کند.

به این ترتیب روسف و سرا در دور دوم انتخابات که قرار است روز ۳۱ اکتبر - هشتم آبان- برگزار شود، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این در حالی است که مارینا سیلوا که گفته می‌شود پس از اختلاف با روسف از سمت وزارت محیط زیست برزیل کنار گذاشته شد قادر نخواهد بود در دور دوم انتخابات شرکت کند. اما نتیجه غیر‌قابل پیش‌بینی او در دور اول انتخابات باعث شده‌است تا او در تعیین سرنوشت نهایی انتخابات بسیار تاثیر‌گذار باشد و حمایت او از هرکدام از نامزد‌های راه‌یافته به دور دوم می‌تواند نتیجه انتخابات را مشخص کند.

سیلوا که پس از مشخص شدن نتایج دور اول انتخابات سخن می‌گفت و آشکارا هیجان‌زده به نظر می‌رسید تاکید کرد که اکنون برزیل فرصتی دوباره دارد تا درباره آینده، حال و گذشته این کشور بحث و تبادل نظر کند.

مروال پریرا که یک ستون‌نویس معتبر و قابل احترام در برزیل است با اشاره به شکست حزب کارگران برزیل در انتخابات فرمانداری‌ سائوپائولو و همچنین ناکامی روسف در به دست آوردن اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل گفت: «این نتایج بدترین نتایج قابل تصور برای دولت است.»

او اضافه کرد: «‌آرای دیلما با آنچه که در نظر‌سنجی‌ها پیش‌بینی می‌شد بسیار فاصله دارد.»

عکس: getty images