هشدار امنیتی به اقتصاد اروپا آسیب می‌زند

عکس: AP

گروه بین‌الملل- در پی کشف نقشه القاعده به برخی مراکز اروپایی کشورهای آمریکا و بریتانیا در روز یکشنبه و پس از آن‌ها ژاپن در روز دوشنبه به شهروندان خود هشدار دادند در صورت ورود به کشورهای اروپایی هوشیار باشند و نکات امنیتی را رعایت کنند چون احتمال وقوع حملات تروریستی به‌خصوص در مراکز توریستی پربازدید این کشورها وجود دارد. اگرچه این هشدار تنها در همین حد باقی ماند و به منع سفر اتباع این کشورها منجر نشد، اما صاحبنظران بر این باورند که همین هشدار هم می‌تواند به اقتصاد شکننده اروپا که از پیش به بحران بدهی‌ها نیز مبتلا بود آسیب زند. جورج هوبیکا موسس سایت ایرفیرواچ‌داگ می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر کسی به‌دنبال بهانه‌ای بود تا مردم به اروپا سفر نکنند، اکنون آن بهانه به‌دستش داده شده است.» وی اما افزود: «فکر نمی‌کنم اکثر افراد سفر خود را به تعویق بیندازند مگر آنکه این تهدید به شکل تهدیدی خاص شکل‌گیرد.» مقام‌های آمریکا و بریتانیا اعلام کردند این تهدید‌های تروریستی ممکن است تبعاتی برای گردشگران به همراه داشته باشد. یک مقام بریتانیایی گفت این هشدار به کشور خاصی محدود نخواهد شد. دولت آمریکا نیز اعلام کرد به شهروندان خود نمی گوید که به اروپا سفر نکنند، بلکه از آنها می خواهد تنها به مناطق پر جمعیت نروند. مقام‌های ضدتروریسم آمریکا روز جمعه اعلام کردند رهبران القاعده از جمله اسامه بن لادن در توطئه‌ای علیه چند شهر اروپایی دست داشته اند.

به گفته منابع اطلاعاتی، این طرح شامل حمله به بریتانیا، فرانسه و آلمان بوده است.

در پی انتشار جزئیات این توطئه به رسانه‌های آمریکا، مقام‌های این کشور اعلام کردند که این حمله متوقف نشده است اما انتظار نمی‌رود به سرعت انجام شود. هنوز هیچ کس در این رابطه دستگیر نشده است، اما چند مظنون همچنان تحت نظر مامورین اطلاعاتی قرار دارند.

این مظنونین شامل شهروندان بریتانیایی پاکستانی‌تبار و شهروندان آلمانی افغان‌تبار است.

یک تحلیلگر از مرکز تحقیقات فوررستر می‌گوید اگر این تهدید با صدور هشداری تازه توسط دولت اوباما پر‌رنگ‌تر جلوه داده شود، تاثیر آن بر اقتصاد اروپا بیشتر خواهد شد چون تدابیر امنیتی فرودگاهها و سایر مکان‌های پررفت‌و‌آمد افزایش خواهد یافت.

کوین میچل رییس مرکز شورای سفرهای تجاری می‌گوید: «بزرگترین تاثیر چنین وضعیتی این خواهد بود که آن دسته از افرادی که هنوز برنامه مسافرت خود را شکل نداده‌اند، تصمیم خود را فعلا به تعویق می‌اندازند تا وضعیت کمی مشخص‌تر شود.» به علاوه هشدار صادر شده مربوط به مکان‌های حمل‌و‌نقل عمومی و سایر زیرساخت‌های جذب توریست شده است که از منابع درآمدی کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند.