وال‌استریت اکتبر را با افزایش آغاز کرد

گروه بین‌الملل- روز جمعه پس از آن که آمار منتشر شده از چین، افزایش فعالیت تولیدی در این کشور را نشان داد، افزایش وال‌استریت با پیشتازی سهام شرکت‌های منابع طبیعی ادامه یافت. این افزایش با انتشار آماری که نشان داد رشد فعالیت کارخانه‌ای در آمریکا کنده شده است محدود شد، اما خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بر اخبار ناخوشایند غلبه کرد. موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد شاخص تولید این مرکز نشان می‌دهد فعالیت تولیدی در ماه سپتامبر رشد داشته است، اما نه با سرعتی که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند و این رشد نسبت به ماه اوت اندکی کند شده است.

این موجب افزایش ارزش سهام شرکت‌های تولیدی شد. ارزش سهام شرکت بوئینگ ۲۹ سنت رشد کرد و به ۸۳/۶۶ دلار رسید. ارزش سهام شرکت جنرال الکتریک ۱۱ سنت جهش کرد و به ۳۶/۱۶ دلار رسید و ارزش سهام شرکت ۳M با ۹۱ سنت افزایش به ۶۲/۸۷ دلار رسید. روز جمعه حجم معاملات اندک بود و در بورس نیویورک به ازای هر دو سهمی که افزایش یافت یک سهم دچار کاهش شد. ارزش سهام شرکت‌های انرژی و منابع طبیعی نیز با افزایش فعالیت تولیدی در چین رشد کرد.

استفن ماسوکا مدیر مرکز وبوش مورگان در سان‌فرانسیسکو می‌گوید: «بازار سهام از این پس به اخبار وابسته خواهد بود. اخبار خوبی از طرف چین دریافت کردیم. آمار چین

موجب افزایش بورس‌های اروپا و در نتیجه بورس آمریکا شد.» شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۳/۴۱ واحد یا ۳۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۸/۱۰۸۲۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۴/۵ واحد یا ۴۴/۰ درصد رشد کرد و به ۲۴/۱۱۴۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۳/۲ واحد یا ۰۹/۰ درصد جهش کرد و به ۷۵/۲۳۷۰ واحد رسید، اما در طول هفته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد، شاخص استاندارداند پورز ۵۰۰، ۲/۰ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۴/۰ درصد کاهش یافت. فصل سوم بهترین فصل سال جاری بود، زیرا بهبود آمار اقتصادی و پیش‌بینی‌ها مبنی براین که فدرال رزرو پول بیشتری به اقتصاد تزریق خواهد کرد نگرانی سرمایه‌گذاران درمورد وقوع رکود اقتصادی شدید را ازمیان برد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در دوره جولای تا سپتامبر ۷/۱۰ درصد افزایش یافته است. از دیگر آمار اقتصادی منتشر شده در روز جمعه این که درآمدهای شخصی و هزینه‌ها هر دو در ماه اوت بیش از حد انتظارات افزایش یافتند، اما نرخ پس‌انداز نیز افزایش یافت که این نشان می‌دهد هزینه‌ها در آینده نزدیک چندان رشد نخواهند کرد.